Je libo vozidlo MHD na ledovci na Islandu? Není problém. Samozřejmě v drsných podmínkách severské země by 99,99 procenta obyčejných autobusů absolutně neobstálo, ale tenhle ano. Nese českou stopu a je to speciálně upravený model Tatry Phoenix. Říkají mu Tatrabus a na druhém největším ledovci Islandu Langjökull vozí turisty.
Takovou Tatru jste ještě neviděli. Je jediná na světě a zvládá všechny nástrahy zamrzlého Islandu. Poradí si s nekonečnými zasněženými pláněmi s obrovskými závějemi i s drsnou náturou ledovce. Základem tohoto extrémního autobusu je čtyřnápravový model Tatra Phoenix, který v roce 2012 obsadil druhé místo v anketě Truck of the Year.
Neuvěřitelná kola s průměrem 1,7 metru
Nákladní vozy Tatra se pyšní ohromnou odolností zejména díky koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Zvěsti o české šikovnoti se donesly až na Island, kde se objevila unikátní turistická verze modelu Phoenix. Vlastně takové MHD na ledovci. Tuto verzi si objednala společnost Sleipnir Tours. „Tatrabus“ tam vozí turisty na ledovci Langjökull.
O úpravu se postaral konstruktér Ástvaldur Oskarsson. Za základ si vzal čtyřnápravovou Tatru Phoenix 8×8 a osm hnaných kol obutých balónovými pneumatikami o průměru 170 cm a šířkou až 85 cm. Je jasné, že s tímto obutím si Tatrabus z nějakého sněhu, ledu i drsného terénu vůbec nemusí dělat hlavu.
Objem motoru skoro 13 litrů a automatická 12ti-stupňová převodovka
Kromě neuvěřitelného obutí dostala islandská Tatra i přidanou hodnotu v podobě autobusové úpravy, která zajišťuje dostatek komfortu pro turisty. Disponuje nezávislým topením a je připravena i na nepříjemné scénáře, kdyby posádka někde uvízla.
Ale upřímně, turisté se nejspíš nemusí vůbec bát. Tatrabus pohání nabušený naftový šestiválec Paccar MX-13 o objemu 12,9 litru s výkonem 390 kilowattů, což je 523 koní. A ten vás nenechá ve štychu. Spojený je s automatickou 12ti-stupňovou převodovkou Allison 4700.
Pokud byste si tuto Tatru chtěli vyzkoušet na vlastní kůži, musíte využít služeb Sleipnir Tours. Ta má kromě českého drsňáka v nabídce i další sněžný autobus odvozený z Volva FMX.
Česká Tatra z Kopřivnice je v kurzu a nezastavil ji ani covid
Výroba osobních vozidel značky Tatra už je dávno minulostí, ale v segmentu nákladních aut se daří a to i v době pandemie. Kopřivnická automobilka za rok 2020 vyrobila 1181 a prodala 1186 vozidel. Z toho téměř 60 procent mířilo na export. Tatra byla jednou z mála firem, která po celou dobu šlapala na plné obrátky a to i přes zpoždění dodávek komponentů od dodavatelů. Navíc se může pochlubit i novými důležitými zakázkami. Například na 41 hasičských vozů Tatra Force 4 × 4 pro Německo a na obrněná vozidla pro polskou armádu.