Čínská ekonomika zrychluje, ale postupně. Výdaje spotřebitelů se zvyšují, jsou však stále hluboko pod úrovněmi před pandemií kvůli nízké důvěře spotřebitelů v ekonomický systém země. Cestování však překonalo během svátku Zlatý týden úrovně před covidem-19. Informují o tom televize CNBC a CNN.
Spotřebitelé v Číně stále neutrácejí tak jako před pandemií, shodují se analytici. Maloobchodní tržby vzrostly v meziročním srovnání od 29. září do 5. října o devět procent, prozradila státní média s odkazem na vládní údaje.
Tato data ukazují zrychlení růstu maloobchodních tržeb od srpna, v dlouhodobějším výhledu od začátku pandemie však tempo růstu zrychlilo méně než o tři procenta, odhaduje Christine Peng, která pracuje v oblasti finančních služeb se zaměřením na Čínu u švýcarské banky UBS.
„Dochází k oživení, ale bude postupné,“ potvrdila v telefonickém rozhovoru s CNBC Peng. „V současné době je růst spotřeby stále hluboko pod úrovní před covidem-19.“ V roce 2019 vzrostly v Číně maloobchodní tržby o 8 procent. V roce 2022 klesly o 0,2 procenta.
China’s consumer spending still isn’t growing as fast as it did before the pandemic, analysts said. https://t.co/RAzfADJGpt
— CNBC International (@CNBCi) October 11, 2023
UBS očekává ke konci roku 2024 nárůst čínských maloobchodních tržeb o pět až šest procent. Není však podle Peng sebemenší šance, aby se v dohledné době vrátily na úroveň před pandemií kvůli nízké důvěře spotřebitelů.
Čínská ekonomika sice vykazuje zrychlení růstu, stále se však potýká s bolestnou krizí nemovitostí, slabou poptávkou po čínském zboží doma i ve světě a zadlužeností vlády. Spotřebitelé stále zůstávají v nejistotě.
„Spotřebitelé začali utrácet více peněz, ale stále si zachovávají opatrný postoj, pokud jde o to, jak peníze utrácejí,“ řekla Peng. Poradenská firma Oliver Wyman ve svém průzkumu zjistila, že i bohatí Číňané utrácejí opatrněji a věnují se spíše vnitrostátnímu cestování.
Do státní kasy přispěl Zlatý týden
Častěji navštěvují například Chaj-nan. Tato tropická provincie je pověstná bohatými nákupními centry a nádhernými přírodními scenériemi. Před pandemií cestovala většina bohatých Číňanů za luxusním zboží do zahraničí.
Čína se proto snažila v poledních letech vybudovat z Chaj-nan prestižní obchodní centrum. Čínské výdaje za luxusní zboží doma i ve světě byly v září 80procentní oproti roku 2019, v srpnu byly 70 až 75procentní, uvedla banka HSBC.
Čínské výdaje za luxusní zboží v asijsko-pacifickém regionu se již zotavily na úroveň před pandemií, v Evropě jsou však stále poloviční. Během svátku Zlatý týden konajícího se od 29. září do 6. října vzrostl v Číně počet vnitrostátních cest.
Uskutečnilo se jich celkem 826 milionů, což je o 4,1 procenta více než ve stejném období roku 2019. Turistické výdaje vzrostly v tomto týdnu oproti období před pandemií o 1,5 procenta na 753,43 miliardy čínských jüanů.
Výsledky domácího cestovního ruchu ale podle stanice CNN zaostávají za vládními prognózami. Čínské ministerstvo kultury a cestovního ruchu očekávalo 896 milionů cest a turistické výdaje ve výši 782,5 miliardy čínských jüanů.