Čínská automobilka BYD loni překonala Teslu v celkovém prodeji elektromobilů. Výrazný nárůst podpořil domácí trh i pokračující expanze do zahraničí. Tesla naopak zaznamenala pokles odbytu a pokračovala v cenové válce, která ovlivnila celý trh.
BYD v roce 2024 prodal 4,27 milionu vozů, z toho 1,76 milionu čistě elektrických. Meziroční růst činil 41 %. Tesla ve stejném období dodala 1,789 milionu elektromobilů, což znamenalo pokles o 1,1 % oproti předchozímu roku. Jak uvedl Investor’s Business Daily, čínská značka pokračuje v rychlé expanzi na evropský trh, přestože čelí vysokým clům.
Just in: BYD sold more than 1.76mn pure electric vehicles last year, narrowing the gap with Tesla in the race to be the world’s biggest-selling electric vehicles company in 2024 https://t.co/QF5ip4M3SN pic.twitter.com/6EQ7086Kgq
— Financial Times (@FT) January 2, 2025
Domácí trh v Číně zažil v prosinci prudký nárůst. BYD i Tesla snižovaly ceny svých modelů, aby přilákaly zákazníky. Jak napsal Forbes, BYD zlevnil SUV Sealion téměř o 12 %, zatímco Tesla snížila cenu Modelu Y o 4 %. Díky tomu čínští výrobci dosáhli rekordních měsíčních prodejů, přestože menší hráči trpí kvůli nižším maržím.
Mezi dalšími čínskými značkami uspěla například Li Auto, která jako první startup překonala hranici půl milionu vozů ročně. XPeng a Nio rovněž hlásily růsty, přičemž Nio zaujalo modely konkurujícími Tesle. Podle Investor’s Business Daily trh očekává, že v roce 2025 Čína poprvé prodá více elektromobilů než vozů se spalovacími motory.
Cenová válka a pokles vládních dotací zhoršují situaci pro menší výrobce. Evropská unie i USA přitom dále zpřísňují pravidla pro dovoz čínských elektromobilů. Navzdory těmto výzvám BYD upevňuje svou pozici lídra v oblasti čisté mobility a plánuje další investice v Evropě.
Podle odhadů má Čína šanci dosáhnout 50% podílu elektromobilů na nových prodejích již příští rok, což je o deset let dříve, než plánovala. Tento růst předběhl Západ a nastavil nový standard pro globální automobilový průmysl.