Příslušníci generace Z a mileniálové často bezhlavě utrácejí za luxusní zboží, drahé restaurace a cestování, místo aby šetřili, třeba na vlastní dům. Tento trend popsala americká televize CNBC. Mladí utrácejí horlivěji, protože si myslí, že se jim dlouhodobé investice a šetření v rychle se měnícím světě nevyplatí.
Mladí lidé z generace Z a mileniálové utrácejí podle serveru CNBC Make It za luxusní zboží, navštěvují drahé restaurace či destinace v zahraničí a svými útratami se chlubí na sociálních sítích, jako je TikTok nebo Instagram.
Každý den jsou neustále online a zahrnuje je jedna negativnější zpráva o světovém dění a ekonomice než druhá. „Kvůli tomu se cítí jako při armageddonu,“ vysvětlil důvod tohoto chování odborný magazín Psychology Today.
Gen Z and millennials are increasingly ‘doom spending.' Here's what it is and how to stop it https://t.co/cnWROft7nM
— CNBC Make It (@CNBCMakeIt) September 23, 2024
Mladí pak převádějí špatné pocity do špatných útrat, doplnila Ylva Bäckström, bývalá bankéřka a současná docentka z oblasti financí na King’s Business School a dodala: „Tato praxe je fatalistická a nezdravá.“
Jinými slovy, mladí lidé utrácejí za věci, které jim činí radost, avšak kvůli rezignaci si nedávají bokem na dům nebo rodinu. Například z pohledu většiny Američanů (96 procent) je ekonomika jejich země ve špatném stavu a pociťují z toho obavy a stres.
Raději žít okamžikem
Celkem 27 procent Američanů utrácí v důsledku stresu, napsal Psychology Today. Tento fenomén se ani zdaleka netýká pouze USA. Jenom 36,5 dospělých po celém světě se na tom cítí být finančně lépe než jejich rodiče a 42,8 procenta tvrdí opak.
„Současná generace bude jako první po velmi dlouhou dobu chudší než její rodiče,“ upozornila Bäckström s tím, že mladí mají pocit kontroly, ale tvoří svět mimo kontrolu. „Obávám se, že možná nikdy nedokážou dosáhnout toho co jejich rodiče.“
Utrácení je populární i na Silicon Valley. Daivik Goel (25 let), který si tam založil start-up, přiznal, že když pracoval jako produktový manažer v biotechnologickém start-upu, utrácel hlava nehlava. I on totiž pociťoval nespokojenost, jak sám přiznal.
Kupoval si hlavně luxusní oblečení a nové technologické hračky, přičemž chodil na drahé drinky. Intenzivní utrácení za špičkové zboží a služby je podle něj na Silicon Walley zcela běžné. Spotřebitelé si raději koupí dvě luxusní auta, než aby šetřili na drahý dům.
Podle Bäckström má hospodaření mladých lidí s penězi kořeny i v životních poměrech jejich rodičů a souvisí také s finanční gramotností. Stojí za tím ale také měnící se trendy. Mladí lidé raději žijí přítomností, jak mimo jiné upozornila i studie firmy Intuit.