Emirates, jeden z největších zákazníků Boeingu, ostře kritizuje zpoždění dodávek nového modelu 777X. Prezident aerolinek Tim Clark uvedl, že opakované problémy Boeingu přinášejí aerolinkám značné finanční ztráty a plánuje s firmou „smysluplnou diskuzi“ o dalším postupu. Emirates má objednáno 262 těchto strojů, což představuje téměř polovinu celkové objednávky.
Boeing se potýká se zpožděním již pět let. Podle serveru Business Insider byly problémy umocněny nedávným zastavením testovacích letů kvůli závadě na součástce spojující motor s letadlem. Boeing současně čelí rozsáhlé stávce zaměstnanců v továrně ve státě Washington, což ještě více komplikuje výrobu.
Emirates will engage in “meaningful discussions” with Boeing over newly announced 777X delays. https://t.co/A5VrzlaMTe
— Airways Magazine (@airwaysmagazine) October 14, 2024
Prezident aerolinek Tim Clark vyjádřil své pochybnosti ohledně schopnosti Boeingu dodržet nové termíny dodávek, zejména kvůli probíhajícímu pozastavení certifikací a stávkám. „Nevím, jak by Boeing mohl učinit jakékoli smysluplné předpovědi ohledně termínů dodávek,“ uvedl.
Opožděné dodávky mají na Emirates vážný dopad. Aerolinky musí prodlužovat provoz stávající flotily, což je finančně náročné. Boeing zároveň přiznal, že další zpoždění prodlouží čekání na první dodávku modelu 777X až do roku 2026, což představuje již šestiletý skluz.
Problémy s 777X nejsou jediné. Boeing rovněž oznámil plány na snížení počtu zaměstnanců o 10 % v rámci širších úsporných opatření. Podle agentury Reuters firma počítá s propouštěním 17 000 zaměstnanců a odhaduje ztráty ve výši 5 miliard dolarů, což znepokojuje investory i zaměstnance.
Emirates nadále zůstává hlavním zákazníkem Boeingu pro model 777X, ale vztahy mezi společnostmi jsou kvůli zpožděním stále napjatější. Clark uvedl, že aerolinky budou v následujících měsících hledat možnosti řešení, jak minimalizovat dopady této situace na své operace.