Očekává se, že Evropská unie (EU) bude dnes informovat Peking o svém záměru zavést až 25% cla na dovoz čínských elektromobilů. Tento krok by mohl znamenat cla přesahující 2 miliardy eur ročně a potenciálně rozpoutat obchodní válku s Čínou. Informovaly o tom deníky The Guardian a Financial Times.
Předběžná cla by se v souladu s pravidly Světové obchodní organizace začala uplatňovat od příštího měsíce, přičemž Čína by měla čtyři týdny na to, aby zpochybnila jakékoli důkazy, které EU předloží k odůvodnění těchto poplatků.
EU expected to impose import tariffs of up to 25% on Chinese electric vehicles https://t.co/sllKsvfvvW
— Guardian news (@guardiannews) June 12, 2024
Očekává se, že průzkum EU odhalí výrazný nárůst prodeje čínských elektromobilů, včetně těch vyráběných pro zahraniční značky, jako je Tesla. Tyto vozy tvoří téměř 20 % všech automobilů prodaných v rámci bloku.
Očekává se, že navrhovaný celní sazebník bude potvrzen v Bruselu dnes odpoledne, informuje deník Guardian.
EU se připravuje na odvetná opatření Číny, která by mohla zahrnovat proticelní opatření na řadu výrobků, od francouzského koňaku po mléčné výrobky. Zasvěcení však naznačují, že problém nadměrné kapacity čínské automobilové výroby se v mnoha světových ekonomikách stále více stává domácím problémem.
V prosinci loňského roku se předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen pokusila Čínu přesvědčit, že přístup do největší otevřené ekonomiky světa je podmíněn rovnými podmínkami. Argumentovala proti čínskému dumpingu přebytečných výrobků v bloku.
V současné době EU uvaluje na dovoz automobilů výrobců ze zemí mimo EU 10% daň a cla. Očekává se, že se zvýší až na 25 % pro čtyři největší čínské výrobce, přičemž na ostatní výrobce budou uvaleny další úrovně, míní Financial Times.
EU sice tvrdí, že čínští výrobci mohou snadno absorbovat další 15% poplatek, ale připravuje se na náročnou obchodní válku s Pekingem. Předpokládá se, že čínský prezident Si Ťin-pching to bude považovat za zkoušku síly, zejména proto, že zelené technologie jsou jedním z mála rostoucích odvětví čínské ekonomiky.
Vysoce postavené zdroje uvádějí, že otázka dumpingu elektrických vozidel vyvolává obavy i u zemí, které nejsou členy EU. Ty jsou odhodlány zabránit tomu, aby Čína dosáhla globální dominance v oblasti elektromobilů a dalších produktů zelené technologie.
O této otázce se bude pravděpodobně jednat na zítřejším summitu G7 v Itálii. EU doufá, že se jí podaří přesvědčit ostatní vedoucí představitele, že reakce na nadměrnou kapacitu Číny v oblasti automobilů, oceli a dalších položek, včetně solárních panelů a baterií pro elektromobily, musí být „cílená“.
Nedávné rozhodnutí amerického prezidenta Joea Bidena uvalit 100% cla na dovoz čínských elektrických vozidel vyvolalo obavy z jednostranných opatření poškozujících partnery G7. Turecko rovněž oznámilo uvalení 40% cel na čínské elektromobily.
Narůstají obavy, že zvýšení cel v USA bude mít vlnový efekt v Evropě, což povede k tomu, že Čína přesměruje více vývozu do EU. Členové G7 se rovněž obávají, že nadměrná výrobní kapacita Číny by mohla mít dopad na rozvíjející se ekonomiky, jako je Brazílie, Mexiko a Indie.
Očekává se, že vedoucí představitelé G7 budou rovněž diskutovat o otázce financování obchodů malých čínských bank s Ruskem, a to v souvislosti s obavami, že tím podporují válečné úsilí Kremlu.