Praha 1. srpna 2023 (PROTEXT) – Jak chutná fairtradová káva a co to slovo vlastně znamená? Proč můžeme jejím nákupem měnit svět k lepšímu?
Ranní kávičku či posezení s přáteli u kávy po dobrém obědě bereme jako samozřejmost. Přitom je i tato plodina významně ohrožená klimatickými změnami a spolu se špatnými životními podmínkami drobných pěstitelů by se do budoucna vůbec nemusela pěstovat. Naše kávičkové rituály pomáhá chránit systém Fairtrade. Co to vlastně znamená a proč bychom měli dávat přednost fairtradové kávě jsme si povídali s Monikou Kissovou, CSR Specialist ve společnosti Tchibo.
Proč je fairtradové pěstování kávy důležité pro nás jako pro spotřebitele? Plynou z toho pro nás nějaké výhody?
Jednoduše řečeno, pěstování kávy splňující principy fairtrade je jednou z cest, jak zabezpečit, abychom si kávu mohli dopřát i v budoucnosti. Káva je v současné době, stejně jako celá řada dalších komodit ohrožována klimatickými změnami. Zvyšování teploty a sucho vedou k úbytku ploch vhodných pro pěstování kávy, rostliny jsou více ohroženy škůdci a výnos se dramaticky snižuje. Tato klimatická krize tak prohlubuje dlouhotrvající finanční krizi, kdy drobní pěstitelé kávy žijí často na hranici chudoby. Je potřeba na to reagovat udržitelnějšími způsoby pěstování a férovými podmínkami pro farmáře. A to právě přináší certifikace Fairtrade. Čím více lidí bude preferovat fairtradovou kávu, tím více se zlepší podmínky pěstitelů a podaří se pěstování kávy zachránit i pro budoucí generace.
Jak organizace Fairtrade stanovuje spravedlivé ceny za kávu?
Mezinárodní cena kávy se určuje na světových burzách, v New Yorku a Londýně. V systému Fairtrade ale platí minimální výkupní cena, která pro pěstitele slouží jako záchranná síť zvláště v dobách, kdy ceny kávy na burze klesají na velmi nízkou úroveň. Fairtradová družstva také navíc dostávají fairtradový příplatek, ze kterého se financují komunitní projekty v oblasti infrastruktury, sociální vybavenosti nebo modernizace či boje s klimatickou změnou.
Jaké faktory se berou do úvahy při určování této ceny a jak to ovlivňuje pěstitele?
Minimální výkupní cena v systému Fairtrade se stanovuje tak, aby pokryla náklady na produkci a zároveň zajistila pěstitelům důstojné živobytí. Tj. musí vedle výrobních nákladů pokrýt základní potřeby pracovníků a jejich rodin, včetně nákladů na jídlo, oblečení, přístřeší, zdravotní péči, vzdělání, dopravu do práce a základní úspory pro případ nepředvídaných okolností.
Jak organizace Fairtrade zabezpečuje, aby měli pěstitelé kávy přiměřené pracovní podmínky, mzdu a aby byla dodržována jejich práva?
Systém Fairtrade se zaměřuje na několik klíčových oblastí – důstojný příjem, zákaz dětské a nucené práce, genderovou rovnost, lidská práva, životní prostředí a klimatické změny. V těchto oblastech jsou stanovena minimální kritéria a standardy, která jsou součástí certifikačního auditu a monitoringu a zároveň v těchto oblastech probíhají osvětové akce nebo spolupráce s vládami, neziskovými organizacemi i výrobci.
Chutná fairtradová káva jinak, než káva pěstovaná běžným způsobem?
Chuť kávy ovlivňuje celá řada faktorů, od odrůdy, místa pěstování po způsob a délku pražení a způsob přípravy. Všechny tyto aspekty mají na výsledný chuťový profil kávy daleko větší vliv, než udržitelné pěstování. Běžný spotřebitel, ale asi ani špičkový barista by rozdíl nepoznal.
Tchibo je leadrem v prodeji fairtradové kávy na českém trhu. Má všechna káva Tchibo tuto certifikaci?
Certifikaci Fairtrade má naše vlajková loď, tedy portfolio káv Tchibo Barista, a to včetně kapslí pro kávovary Tchibo Cafissimo. Další kávy pak máme například s certifikací Rainforest Alliance. Každopádně kdykoliv přijde zákazník do některého z obchodů Tchibo, vždy dostane na kávovém baru kávu certifikovanou Fairtrade.
Co dalšího dělá Tchibo v oblasti udržitelnosti?
Dlouhodobě se zaměřujeme na to, abychom se při našem podnikání chovali fér k přírodě i k lidem, a to v rámci celého produktového cyklu našich výrobků – tedy od udržitelného pěstování surovin (ať už kávy nebo třeba bavlny), přes férové podmínky pro farmáře a lidi v textilních továrnách, až po zelenou energii v našich pražírnách, snižování uhlíkové stopy v oblasti dopravy nebo přechodem na kartonové přebaly u textilního zboží, kterým šetříme až 30 milionů plastových sáčků ročně.
Doplňující informace o firmě
Tchibo je jedním z největších výrobců kávy na světě a je vedoucí firmou na trhu pražené kávy na mnoha evropských trzích včetně České republiky. V ČR také zaujímá přední pozici na trhu kávového občerstvení a je rovněž jedním z největších mezinárodně působících maloobchodních prodejců. Své výrobky nabízí prostřednictvím vícekanálového distribučního systému, který tvoří síť kamenných prodejen Tchibo, internetový obchod a síť prodejních koutků ve vybraných prodejnách obchodních řetězců.
Společnost byla založena v roce 1949 v německém Hamburku, kde má své ústředí. V České republice působí prostřednictvím Tchibo Praha, spol. s r.o. od roku 1991 v segmentu pražené a instantní kávy a jednoporcových kávových systémů pod známými značkami Tchibo, Jihlavanka a Davidoff Café. Od roku 2004 rozvíjí Tchibo Praha na českém trhu obchodní činnost zaměřenou na prodej spotřebního zboží.
Společnost Tchibo podniká odpovědně. Dlouhodobě se angažuje v mnoha projektech zaměřených na trvale udržitelnou produkci kávy, bavlny či dřeva i zajištění odpovídajících pracovních a životních podmínek malopěstitelů a pracovníků v továrnách. Aktivně pomáhá řešit otázky jako globální oteplování, ohleduplné hospodaření s vodou, půdou, energiemi i zdroji, nakládání s odpadem či zachování biodiverzity. Zapojuje se do činnosti mnoha místních komunit.
Máte-li zájem o další informace, kontaktujte prosím:
Monika Kissová
CSR Specialist
Tchibo Praha, spol. s r.o.
e-mail: monika.kissova@tchibo.cz
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.