Americký výrobce komerčních letadel a vojenské techniky Boeing utrpěl v loňském roce největší finanční ztrátu od krizového období v roce 2020, informují servery BusinessLive a Straight Arrow News. Společnost se ocitla v problémech po řadě kauz a bezpečnostních incidentů u svých letadel. Navíc ji paralyzovala velká stávka.
Boeing v roce 2024 vykázal podle BusinessLive ztrátu ve výši 11,83 miliardy dolarů (285 miliard korun). To je téměř pětinásobek předloňské ztráty 2,24 miliardy dolarů a nejhorší výsledek od roku 2020, kdy se firma s celým leteckým průmyslem a cestovním ruchem včetně pohostinství potýkala s krizí kvůli pandemii covidu-19.
Boeing reported an annual loss of $11.83 billion, its largest since 2020, as it grappled with problems at its commercial and defense units and the fallout from a crippling strike by US West Coast factory workers https://t.co/8TyMHk72zn pic.twitter.com/aEKijuWpqz
— Reuters (@Reuters) January 28, 2025
Ve čtvrtém kvartálu činila ztráta Boeingu 3,38 miliardy dolarů, ještě předloni ve stejném období přitom vykázala zisk 283 milionů dolarů. Boeingu klesl v tomto období obrat meziročně o 31 procent na 15,24 miliardy dolarů a za celý rok o 15 procent na 66,52 miliardy dolarů. „Ve čtvrtletí jsme dosáhli pokroku v klíčových oblastech stabilizace našeho provozu a pokračovali v posilování důležitých aspektů našeho plánu bezpečnosti a kvality,“ uvedl v prohlášení nový generální ředitel firmy Kelly Ortberg.
Tyto výsledky nicméně poukazují na přetrvávající finanční problémy předního amerického výrobce letadel a dodavatele ministerstva obrany. Ortberg se postavil do čela firmy loni v srpnu, aby ji vyvedl z této krize. Tam ji ale stále stahuje rostoucí poptávka po konkurenčním Airbusu a řada kauz, bezpečnostních incidentů, které vzbudily otázky ohledně kvality jejích letadel, a špatných rozhodnutí.
Akcie společnosti nehledě na značnou finanční ztrátu vzrostly během úterý o 4,2 procenta díky oznámení pokroku ve výrobě letadel i stále silné poptávce, napsal Straight Arrow News. „Trhy, na kterých působíme, jsou robustní a rostoucí poptávka po našich klíčových komerčních a obranných produktech a službách zůstává silná,“ řekl Ortberg.
Boeing táhnou ke dnu i zakázky v obraně
Problémy Boeingu trvají od dvou tragických nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019. Firma loni v červenci přistoupila na mimosoudní uznání viny a souhlasila, že zaplatí 243,6 milionu dolarů. Jednalo se o velké vítězství pozůstalých po obětech.
Od září do listopadu zasáhla Boeing v USA téměř dvouměsíční stávka kvůli vyšším mzdám a nové kolektivní smlouvě. Boeing stála podle odhadů až miliardu dolarů měsíčně, a navíc narušila výrobu letadel, hlavně pak skutečně ziskových 737 Max.
Ztráta ve čtvrtém čtvrtletí proto byla očekávaná. „Dalo se to očekávat,“ okomentoval výsledky výrobce letecký analytik Richard Aboulafia. „Mělo to samozřejmě hluboké dopady na dodávky tryskových letadel. Pokračovala také jakási kocovina spojená s některými velmi agresivními kontrakty na obranu, které nadále přinášely ztráty a budou tak činit i nadále,“ řekl pro Straight Arrow News.
Tržby komerčních letadel loni klesly o 55 procent na zhruba 4,8 miliardy dolarů a v oblasti obrany, bezpečnosti a vesmíru činila ztráta 5,4 miliardy dolarů.
Boeing po stávce v minulém roce zrušil sedmnáct tisíc pracovních míst, což snížilo stavy zaměstnanců o desetinu.
Společnost se zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality. I to ovšem zvyšuje její náklady na podnikání uprostřed obrovských ztrát.