Někteří velcí inzerenti, včetně Dyson, Mazda, Forbes a PBS Kids, pozastavili své marketingové kampaně nebo odstranili své reklamy z částí Twitteru. Jejich reklamy se objevily spolu s tweety propagujícími dětskou pornografii, uvedla agentura Reuters. O případech informoval i server The New Indian Express a další.
Značky jako Walt Disney, NBCUniversal a Coca-Cola, ale například i dětská nemocnice, byly mezi více než 30 inzerenty, kteří se objevili na profilových účtech na Twitteru s odkazy na „vykořisťující materiál“. Uvádí to agentura Reuters na základě průzkumu účtů identifikovaných v novém výzkumu o sexuálním zneužívání dětí online od skupiny Ghost Data pro kybernetickou bezpečnost.
Exclusive: Some major advertisers including Dyson, Mazda, Forbes and PBS Kids have suspended their marketing campaigns or removed their ads from parts of Twitter because their promotions appeared alongside tweets soliciting child pornography https://t.co/F6Cibuago6
— Reuters (@Reuters) September 29, 2022
Některé z tweetů obsahují klíčová slova související se „znásilněním“ a „náctiletými“ a objevily se vedle propagovaných tweetů od firemních inzerentů, zjistila zpráva agentury Reuters. V jednom příkladu se propagovaný tweet pro značku obuvi a doplňků Cole Haan objevil vedle tweetu, ve kterém uživatel uvedl, že má obsah s „obchodem s náctiletými/dětmi“.
„Jsme zděšeni,“ řekl agentuře Reuters David Maddocks, prezident značky Cole Haan, poté, co byl upozorněn, že se vedle takových tweetů objevily i reklamy společnosti. „Buď to Twitter opraví, nebo to opravíme jakýmikoli prostředky, které můžeme, včetně nekupování reklam na Twitteru.“
V dalším příkladu uživatel tweetoval a hledal obsah „POUZE mladé dívky, ŽÁDNÍ chlapci“, po kterém okamžitě následoval propagovaný tweet texaské nemocnice Scottish Rite Children’s Hospital. Nemocnice nereagovala na žádosti o komentář.
Mluvčí Twitteru Celeste Carswell ve svém prohlášení uvedla, že společnost „netoleruje sexuální zneužívání dětí“ a investuje mnoho zdrojů do bezpečnosti dětí.
Dodala, že Twitter úzce spolupracuje se svými reklamními klienty a partnery na prošetření a přijetí opatření, aby se situace neopakovala.
Dětská pornografie je zakázaná, obsah pro dospělé nikoliv
Problémy Twitteru při identifikaci obsahu zneužívání dětí byly poprvé hlášeny v rámci vyšetřování technologického zpravodajského serveru The Verge koncem srpna.
Stejně jako všechny platformy sociálních médií i Twitter zakazuje zobrazování sexuálního vykořisťování dětí, které je ve většině zemí nezákonné. Obecně však povoluje obsah pro dospělé a je domovem prosperující výměny pornografických snímků, které tvoří asi 13 % veškerého obsahu na Twitteru.
Twitter odmítl komentovat objem obsahu pro dospělé na platformě.
Incidenty v Indii: účty s dětskou pornografií a znásilněním
Policie v indickém Dillí také ve středu zablokovala 23 účtů na Twitteru kvůli údajnému zveřejňování obsahu souvisejícího s dětskou pornografií a znásilněním. The New Indian Express informoval, že policie zahájila v tomto ohledu opatření jen několik dní poté, co Dillíská komise pro ženy vydala výzvu policii v Dillí a Twitteru v Indii, aby podnikly kroky proti účtům, které zveřejňují dětskou pornografii a jiný obscénní obsah.
Mezitím Dillíská komise pro ženy ve svém prohlášení požádala Twitter, aby předložil podrobnosti o opatřeních, která podnikl, aby zabránil šíření takových „špinavých a vyloženě kriminálních činů“ prostřednictvím jejich média.
Podle prohlášení komise dotyčné tweety otevřeně zobrazovaly videa a fotografie sexuálních aktů zahrnujících děti. Téměř všechny tweety zobrazovaly děti zcela nahé a mnoho z nich také zobrazovalo brutální znásilnění a další nedobrovolné sexuální aktivity s dětmi a ženami.
Zástupci Twitteru informovali komisi, že všechny účty, které komise označila, byly v reakci na výzvu smazány.
500 účtů za pouhý měsíc
Ghost Data identifikovala více než 500 účtů, které tento měsíc během 20 dnů otevřeně sdílely nebo požadovaly materiály týkající se sexuálního zneužívání dětí. Twitteru se během sledovaného období nepodařilo odstranit více než 70 % účtů, tvrdí skupina, která zjištění sdílela výhradně s agenturou Reuters.
Reuters nemohla nezávisle potvrdit přesnost zjištění Ghost Data v plném rozsahu, ale prověřila desítky účtů, které zůstaly online a žádaly materiály o „13+“ a „mladě vypadající akty“.
Poté, co Reuters minulý čtvrtek sdílel vzorek 20 účtů s Twitterem, společnost odstranila ze sítě asi 300 dalších účtů, ale více než 100 dalších na webu zůstalo i následující den.
Andrea Stroppa, zakladatel Ghost Data, řekl, že studie byla pokusem o posouzení schopnosti Twitteru materiál odstranit. Řekl, že osobně financoval výzkum poté, co obdržel tip na toto téma.
Inzerenti se ostře vymezují
Zprávy Twitteru o transparentnosti na svých webových stránkách ukazují, že loni pozastavil více než 1 milion účtů kvůli sexuálnímu vykořisťování dětí.
„Twitter musí tento problém co nejdříve vyřešit, a dokud to neudělají, zastavíme jakoukoli další placenou aktivitu na Twitteru,“ uvedl mluvčí Forbes.
„Pro tento typ obsahu online není místo,“ uvedl mluvčí automobilky Mazda USA v prohlášení pro agenturu Reuters a dodal, že v reakci na to společnost nyní zakazuje zobrazování svých reklam na profilových účtech Twitteru.
Ohrožení příjmů Twitteru
Reakce inzerentů představuje riziko pro podnikání Twitteru, který vydělává více než 90 % svých příjmů prodejem umístění reklam. Značky přes něj chtějí nabízet produkty 237 milionům aktivních uživatelů služby denně.
Podle interních dokumentů dotyčné účty často používají kódová slova jako „cp“ pro dětskou pornografii a jsou „záměrně tak vágní, jak je to jen možné“, aby se vyhnuli odhalení. Čím více Twitter zasahuje proti určitým klíčovým slovům, tím více jsou uživatelé nuceni používat kódovaný text, u kterého je „pro Twitter těžší automatizovat,“ uvádí se v dokumentech.
Stroppa ze společnosti Ghost Data řekl, že takové triky komplikují pátrání po materiálech. Poznamenal však, že jeho malý tým pěti výzkumníků a bez přístupu k interním zdrojům Twitteru dokázal během 20 dnů najít stovky účtů.
Twitter na žádost o další komentář nereagoval.