Americká automobilka Ford Motor Co. mění svou strategii v oblasti elektromobilů. Nově se zaměří na vývoj dvou nových elektrických pick-upů a komerční dodávky, které budou cenově dostupnější, nabídnou delší dojezd a budou ziskové do jednoho roku od uvedení na trh. Informovala o tom agentura AP.
Ford čelí silné konkurenci výrobců s nižšími výrobními náklady, což automobilku vede k přepracování svého přístupu k elektromobilům. Nová generace plně elektrického pick-upu, jehož výroba byla plánována v Tennessee, bude zpožděna o 18 měsíců a dostane se na trh až v roce 2027. Kromě toho se Ford rozhodl nevyvíjet plně elektrické třířadé SUV kvůli vysokým nákladům na baterie a místo toho se zaměří na výrobu hybridních verzí těchto vozů.
Ford to shift electric vehicle strategy by building new lower-cost pickups and a commercial van https://t.co/Y21ElraERO via @abcnews pic.twitter.com/2vNIYm80Jp
— BirdOwl (@BirdOwl) August 21, 2024
Druhá novinka v podobě menšího pick-upu bude vyvíjena malým týmem v Kalifornii a rovněž se dostane na trh v roce 2027. Výroba nové komerční dodávky má být zahájena v montážním závodě poblíž Clevelandu v roce 2026. Tato změna strategie však znamená, že Ford bude muset odepsat 400 milionů dolarů ze současných aktiv souvisejících s velkými elektrickými SUV, přičemž očekává, že utratí až 1,5 miliardy dolarů navíc.
Ford zároveň oznámil, že sníží kapitálové výdaje na vývoj elektromobilů. Nově bude na tento segment vyčleňovat 30 % svého ročního kapitálového rozpočtu namísto dosavadních 40 %. Tato změna přichází poté, co Ford v první polovině roku ztratil na elektromobilech 2,46 miliardy dolarů, což negativně ovlivnilo zisky z prodeje vozů se spalovacími motory a komerčních vozidel.
Na americkém trhu elektromobilů, který je pro Ford klíčový, sice prodeje stále rostou, ale tempo růstu se zpomaluje. Prakticky orientovaní zákazníci se totiž více obávají dojezdu a možnosti dobíjení během cest. Prodeje elektromobilů v USA vzrostly v první polovině roku o 7 % na 599 134 vozů, což představuje 7,6 % celkového trhu s novými vozidly. Zároveň se však prodeje hybridních vozů vyšplhaly o 35,3 % na 715 768 kusů, což vedlo Ford k rozhodnutí zaměřit se na hybridy u velkých SUV.
Ford očekává, že bližší informace o nové strategii a produktech zveřejní na plánované akci v první polovině příštího roku. Akcie společnosti Ford po oznámení této změny vzrostly o 2,1 %.