Google čelí novému soudu, tentokrát kvůli svým reklamním technologiím. Tento případ může mít zásadní dopad na budoucnost technologického giganta a jeho postavení na trhu s online reklamou.
Jen měsíc po rozsudku, který prohlásil Google za nelegální monopol na poli vyhledávačů, začíná další antimonopolní soudní spor. Tentokrát jde o obvinění, že společnost zneužívá svého dominantního postavení v oblasti online reklamních technologií. Ministerstvo spravedlnosti USA společně s koalicí států tvrdí, že Google získal a udržuje monopol v tomto segmentu, což mu umožňuje kontrolovat až 36 % hodnoty transakcí mezi zadavateli a vydavateli reklamy.
Google faces new antitrust trial after ruling declaring search engine a monopoly https://t.co/RH0JPYQTlk
— The Associated Press (@AP) September 9, 2024
Podle žaloby Google vlastní technologie jak na straně zadavatelů, tak na straně vydavatelů, a zároveň dominuje na trhu reklamních burz, které tyto dvě strany propojují. To podle obžaloby poškozuje nejen zadavatele a vydavatele, ale i samotné uživatele internetu, protože reklamy zdražují a stránky jsou nuceny umisťovat více reklam nebo zavádět paywally.
Google se brání tím, že svět online reklamy se vyvinul, píše agentura AP. Argumentuje, že nyní čelí silné konkurenci ze strany sociálních sítí, jako je TikTok, a streamovacích služeb. Podle právníků společnosti tento případ ignoruje současný vývoj reklamního trhu, kde uživatelé čím dál více používají mobilní aplikace a sociální sítě namísto klasických webových stránek, na které se zaměřuje vláda.
Tento soudní spor přichází krátce poté, co jiný soud prohlásil, že společnost Google si nezákonně udržuje monopolní postavení v oblasti vyhledávačů. Toto rozhodnutí se však zatím nezabývalo možnými sankcemi. Naopak v případě reklamy je pravděpodobným řešením rozdělení společnosti. Podle deníku New York Times by se Google mohl ocitnout v situaci, kdy bude nucen prodat některé své části, například technologii DoubleClick, kterou společnost získala v roce 2008 za 3,1 miliardy dolarů.
Výsledek tohoto soudu by mohl významně změnit celou strukturu trhu s online reklamami. Tento případ se netýká pouze Googlu, ale také širšího boje s velkými technologickými firmami, kterým jsou připisovány podobné monopolní praktiky. Výsledek bude mít dalekosáhlé důsledky pro celý digitální ekosystém.