Více než 300 evropských médií uzavřelo licenční dohody se společností Google. Ta jim bude platit za využívání jejich zpráv na svých stránkách. Snaží se tím dodržet nedávno zavedený zákon Evropské unie týkající se autorských práv. Spolupracovat bude Google s vydavateli z Německa, Maďarska, Francie, Rakouska, Nizozemí a Irska. Informoval o tom server Al Jazeera a Reuters.
Společnost Google oznámila uzavření licenčních dohod s více než 300 evropskými médii. Snaží se tím dodržovat zákon Evropské unie z roku 2019, který udělil vydavatelům zpráv dodatečná práva na jejich obsah. Pokud je tak chtějí velké technologické společnosti jako Google nebo Facebook využívat, musí jim za obsah zaplatit.
Platit tak bude společnost Google národním, lokálním i speciálním vydavatelům zpráv z Německa, Maďarska, Francie, Rakouska, Nizozemí a Irska. Oznámila však zároveň ve středu, že v současnosti vyjednává s mnoha dalšími médii. Informoval o tom server Al Jazeera.
Vedení společosti Google ale neuvedlo, kolik přesně a jakým médiím bude za články platit. Podle serveru Reuters však dvě třetiny zmíněné skupiny médií tvoří německá média jako například Der Spiegel, Die Zeit nebo Frankfurter Allgemeine Zeitung.
„Oznamujeme uveřejnění nového nástroje, pomocí kterého chceme v následujícíh měsících učinit nabídky tisícům dalších médií. Ať už v Německu a Maďarsku nebo dalších státech Evropské unie,“ uvedla dále ředitelka Google pro spolupráci s médii Sulina Connal.
Povinnou platbu za využívání zpráv zavedla Austrálie i Kanada
Zákon Evropské unie z roku 2019 pak totiž upřesňuje v posledních letech napjatý vztah mezi médii a sociálními sítěmi nebo vyhledávači jako je Google, které jejich zprávy využívají. Na jednu stranu umožňuje velkým společnostem, aby používaly odkazy nebo části článků na svých stránkách.
Na druhou ale rovněž uděluje vydavatelům zpráv dodatečná práva v případě, kdy je ostatními společnostmi uveřejněný „rozšířený náhled“ článku. Mezi těmito dvěma možnostmi však leží poměrně tenká a nejednoznačná hranice.
Společnost Google pak podobné licenční dohody jako nyní uveřejnila i loni. Uzavřela je s vydavatelskými skupinami z Německa a Francie. Platby médiím ze strany větších společností pak loni učinila zákonem povinnými například Austrálie. Minulý měsíc stejný zákon zavedla také Kanada.
Státy se tak snaží chránit média před zneužíváním jejich obsahu. Když totiž sociální sítě nebo vyhledávače jejich články sdílí, vydělávají na nich především ony. Lidé si je už pak totiž nerozkliknou, ale zůstanou na stránkách Google nebo Facebooku. Tím pádem vytěží peníze z reklam ony místo novinářů, kteří zprávy zpracovali.