Celosvětové prodeje z hudby v loňském roce vzrostly na rekordní hodnotu již desátým rokem za sebou. Přestože tento úspěch táhly streamovací platformy a prodeje fyzických nosičů růst brzdily, zájem o vinyly opět vzrostl. Na trhu panují obavy z umělé inteligence (AI), která může ohrozit uměleckou tvorbu lidí. Informují o tom Bussiness Times a France 24.
Globální tržby z prodeje hudby v roce 2024 vzrostly o 4,8 procenta na 29,6 miliardy dolarů. Zvýšily se už desátým rokem za sebou. Tempo růstu nicméně zpomalilo z růstu v roce 2023, za což mohl pokles příjmů z fyzických nosičů o 3,1 procenta na 4,8 miliardy dolarů, napsal server Business Times.
Global music industry 2024 revenue breakdown (via IFPI):
— chart data (@chartdata) March 19, 2025
69% streaming
16.3% physical
9.7% performance rights
2.8% digital downloads
2.2% synch
Jinou kapitolou jsou vinyly, které zažívají v posledních letech renesanci. Příjmy z prodeje LP desek vzrostl v minulém roce o 4,6 procenta již 18. rok za sebou. Předloni stoupl prodej tohoto formátu o 14,5 procenta.
Dominují však streamovací služby, jejichž příjmy historicky poprvé překročily 20 miliard dolarů a jejich podíl na příjmech hudebních nahrávek činil 69 procent. Příjmy z předplatného streamovacích služeb loni stouply o 9,5 procenta a ze streamovacích formátů podporovaných reklamou o 1,2 procenta.
Obavy z AI
S těmito výsledky přišla ve zprávě Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), podle jejíž zprávy byla celosvětově nejposlouchanějším interpretem v loňském roce americká popová zpěvačka Taylor Swift, uvedla stanice France 24.
Největšími hudebními trhy zůstaly Spojené státy, Kanada, Japonsko a Velká Británie. Nejrychleji rostoucím regionem byl Blízký východ a severní Afrika, kde tržby stouply o 22,8 procenta. O více než 22 procent stouply také v Latinské Americe a subsaharské Africe. V Evropě tržby vzrostly o 8,3 procenta a na celkových tržbách se starý kontinent podílel 29,5 procenty.
Zpráva byla zveřejněna v době narůstajících obav z dopadů AI na hudební průmysl a zákony o autorských právech. „Žádáme politiky, aby chránili hudbu a umělecké dílo. Musíme využít potenciál umělé inteligence k podpoře a posílení lidské tvořivosti, nikoli k jejímu nahrazení,“ uvedla v prohlášení generální ředitelka IFPI Victoria Oakley.