Šéf Jaguaru Rawdon Glover údajně prohlásil, že nová platforma značky nepodporuje spalovací ani hybridní pohony, pouze ty elektrické. Co to znamená pro budoucnost značky?
Rawdon Glover, ředitel Jaguaru, podle serveru Car and Driver uvedl, že nová elektrická platforma společnosti není navržena tak, aby mohla využívat hybridní nebo spalovací motory. Také prozradil, že na testovací dráze dosáhl rychlosti 257 km/h ve vrcholné verzi připravovaného modelu I-Type s výkonem 986 koní.
Rebranding Jaguaru a plány na výrobu elektrického grand toureru – představené prostřednictvím loňského konceptu Type 00 – vyvolaly rozporuplné reakce, ale britská automobilka se již nemůže otočit. Glover vysvětlil, proč se značka musí zavázat k elektromobilům, a odhalil několik dalších podrobností o připravovaném elektrickém GT, které by mohlo nést jméno I-Type.
Jaguar míří výhradně k elektromobilitě
Jiné automobilky reagovaly na zpomalující růst poptávky po elektromobilech odkládáním nebo rušením plánů na nové elektrické modely. Například Maserati dnes potvrdilo, že ruší projekt elektrického supersportu MC20 Folgore. Glover však uvedl, že „není žádný prostor pro flexibilitu“, protože Jaguar Electric Architecture, na které bude postavena celá budoucí modelová řada značky, nepodporuje spalovací ani hybridní pohony.
„Už v roce 2021 jsme se rozhodli pro výhradně elektrickou platformu,“ vysvětlil. „Není možnost do ní vložit osmiválcový motor nebo něco jiného.“ Přestože se současný trh s elektromobily potýká s náročnými výzvami, Glover je přesvědčen, že v příštím desetiletí dojde k výrazným změnám a elektromobily se stanou dominantní volbou pro zákazníky. „Pokrok v technologiích a infrastruktuře bude hrát zásadní roli,“ dodal.
Ohromující výkon
Co se týče samotného vozu, šéf Jaguaru prozradil, že s vrcholnou verzí modelu I-Type dosáhl na testovací dráze rychlosti 257 km/h. Podle dostupných informací tato varianta nabídne výkon 986 koní a Glover ji označil za „nejzábavnější jízdu“, jakou kdy v Jaguaru zažil.
„Bylo to ohromující, co se týče rychlosti, akcelerace a celkového výkonu, ale také toho, jak vůz podával výkon s opravdovým charakterem,“ řekl. Přestože má I-Type působivá čísla, nebude se jednat o čistokrevný sportovní vůz. Glover jej vidí spíše jako automobil, „ve kterém můžete jet rychle na delší vzdálenosti a stále se cítit skvěle“.
Verdikt
Zatímco Jaguar dříve uváděl, že elektrické GT se na silnice dostane koncem roku 2026, nyní se zdá, že oficiální odhalení proběhne ještě letos. Původně se očekávalo, že cena modelu I-Type bude začínat na 200 000 dolarech, ale podle Glovera by mohla být výrazně nižší, tedy kolem 128 000 dolarů, což se v přepočtu rovná cca 2,95 milionu korun. Jaguar GT bude prvním ze tří nových modelů, přičemž dalšími dvěma budou velký sedan a SUV.