Japonsko je známé svými velmi rychlými i přesnými vlaky. Jeden ze strojvedoucích nyní žaluje svého zaměstnavatele, neboť v loňském roce přišel o 56 jenů (10,8 korun) ze mzdy kvůli minutovému zpoždění. Řidič tvrdí, že žádné opravdové zpoždění nezpůsobil. Informuje o tom deník The Guardian a BBC.
Případ rezonující japonskými médii je ukázkou a připomínkou toho, jak dochvilná železniční doprava v této zemi je. Jen velmi zřídka se zde objeví nějaké významné zpoždění. V případě, že se vlak zpozdí déle než 5 minut, dostanou lidé potvrzení, které mohou využít v práci či ve škole.
Společnost West Japan Railway Company (JR West) se navíc řídí heslem „žádná práce, žádný plat“. Nyní se díky tomu potýká s žalobou od nejmenovaného strojvedoucího, kterému dle svých slov zadržela nepatrnou částku z platu.
Strojvedoucí požaduje 56 jenů a k tomu odškodné 2,2 milionu jenů (téměř 425 tisíc) za duševní problémy způsobené rozhodnutím svého zaměstnavatele, uvedl dle The Guardian deník Yomiuri Shimbun.
Strojvedoucí měl v loňském červnu podle plánu přesunout prázdný vlak do depa na stanici Okayama v západním Japonsku. Čekal ale na špatném nástupišti, aby vlak od předchozího strojvedoucího převzal. Než se dostal na to správné, došlo k jednominutovému zdržení. To následně způsobilo další minutové zpoždění příjezdu vlaku do depa, uvedl onen deník.
Dle železniční společnosti JR West tak odebrání malé části platu bylo oprávněné, neboť během záměny řidič nepracoval. Původně společnost připravila strojvedoucího dokonce o 85 jenů za dvě minuty zpoždění, to ale posléze snížila, jelikož si řidič stěžoval místnímu úřadu.
U okayamského okresního soudu poté uvedl, že zpoždění bylo způsobeno lidskou chybou a neměl být považován za nepřítomného v práci. Mimo to dle něj nedošlo k žádnému narušení jízdních řádů vlaků a vlak byl navíc prázdný.
Každý dělá chyby, komentují lidé
Sora News 24 poukazuje na to, že internetová diskuze dle všeho stojí na straně řidiče. Lidé nechápou, jak může být někomu snížen plat za jednu minutu, ale nemůže být po minutách vyplácen přesčas. „Zbláznil bych se, kdybych měl na starosti výplatní pásku a musel lidem odečítat minuty z platů za každou chybu, kterou udělají,“ uvádí další z komentářů v japonštině.
Komentující upozorňují také na to, že každý dělá chyby a nemělo by docházet ke snížení mzdy, pokud se nejedná o velký problém. „Pokud se to stane normálním, škrty mezd kvůli chybám se rozšíří i do dalších odvětví.“
Japonské dráhy tak ale dle všeho fungují. V roce 2017 si společnost sypala popel na hlavu, že jeden z vlaků opustil stanici o 20 sekund dříve než měl.