Plán Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) na zavedení komerčních letů s jedním pilotem vyvolal bouřlivou diskusi v celém leteckém průmyslu. Zatímco letecké společnosti a výrobci jako Airbus argumentují úsporou nákladů a technologickým pokrokem, piloti a regulační orgány varují před nebezpečím pro cestující.
V současnosti EASA zvažuje zavedení opatření, které by umožnilo, aby komerční lety mohly být prováděny s jedním pilotem místo tradiční dvoučlenné posádky. Tento plán je motivován technologickým pokrokem a snahou o snížení nákladů leteckých společností. Airbus a další letecké společnosti tvrdí, že díky automatizaci a moderním letadlům, jako je Airbus A350 či Boeing 787, by tato změna mohla být proveditelná. Šéf Airbusu Christian Scherer pro The Sunday Times uvedl, že z technologického hlediska je jednopilotní provoz možný a mohl by vést k větší spolehlivosti a bezpečnosti letů.
Kritika a obavy pilotů
Jak informuje TN.cz, evropská asociace pilotů a nizozemský parlament se proti plánům EASA ostře vymezili. Piloti upozorňují na to, že přítomnost dvou pilotů v kokpitu je klíčová pro zvládnutí krizových situací. „Letadlo má více záložních systémů – dva motory, dva generátory – z nějakého důvodu. Jeden pilot jednoduše nestačí na řešení nouzových situací a zajištění všech aspektů letu,“ uvedl dle Echo24 šéf evropské asociace pilotů Otjan de Bruijn. Evropská asociace pilotů navíc argumentuje, že piloti se vzájemně kontrolují a mohou včas reagovat na proměnlivé prostředí během letu.
Zastánci jednopilotního provozu poukazují na ekonomické výhody a historické precedenty. Připomínají, že počet členů posádky v kokpitu se již v minulosti měnil. V 70. letech byla běžná přítomnost palubního inženýra a operátora radiové komunikace, zatímco od 80. let se začaly prosazovat lety pouze se dvěma piloty. Náklady na vyškolené piloty tvoří podstatnou část rozpočtu leteckých společností, a proto by snížení počtu pilotů mohlo přinést významné úspory.
Budoucnost jednopilotního provozu
EASA plánuje zveřejnit analýzu proveditelnosti jednopilotního provozu v srpnu, přičemž by změny mohly být zavedeny nejdříve v roce 2027. Tento krok by však musel být podmíněn podstatnou automatizací letadel a přísnými zdravotními testy a procedurálními změnami. Podle Andrey Boiardiho z EASA by omezování počtu pilotů mělo být nejprve testováno na nákladních letadlech bez cestujících.