Jemenští povstalci Húsíové včera protilodní balistickou střelou zasáhli nákladní kontejnerovou loď Gibraltar Eagle, která má amerického majitele a provozovatele a plaví se pod vlajkou Mashallových ostrovů. Na síti X to oznámilo regionální velitelství americké armády CENTCOM, a potvrdilo tak dřívější zprávy britských námořních agentur. Úder potvrdil i provozovatel plavidla s tím, že si nevyžádal žádné oběti ani vážnější škody a loď pokračuje v plavbě. Húsíové oznámili, že své cíle v Rudém moři rozšiřují o americká a britská plavidla.
Společnost Eagle Bulk Shipping se sídlem ve Spojených státech uvedla, že její loď Gibraltar Eagle pro přepravu volně loženého nákladu byla zasažena „neidentifikovanou střelou“ při plavbě v Adenském zálivu 100 mil od pobřeží Jemenu. Při úderu byl podle ní v omezeném rozsahu poškozen nákladový prostor, loď však zůstala stabilní a míří z oblasti. „Potvrdilo se, že žádný z námořníků na palubě plavidla nebyl zraněn. Loď převáží náklad ocelových výrobků,“ uvedla firma.
On Jan. 15 at approximately 4 p.m. (Sanaa time), Iranian-backed Houthi militants fired an anti-ship ballistic missile from Houthi-controlled areas of Yemen and struck the M/V Gibraltar Eagle, a Marshall Islands-flagged, U.S.-owned and operated container ship. The ship has… pic.twitter.com/gixEMaUiVT
— U.S. Central Command (@CENTCOM) January 15, 2024
Britská vojenská služba UKMTO, která monitoruje lodní trasy na Blízkém východě, už předtím oznámila, že 95 námořních mil (171 kilometrů) jihovýchodně od jemenského přístavu Aden zasáhla střela ze vzduchu nespecifikované plavidlo.
Podle zprávy britské soukromé zpravodajské společnosti Ambrey odpálili jemenští povstalci Húsíové celkem tři rakety, z nichž dvě nedoletěly nad moře a třetí zasáhla cíl. Úder údajně způsobil požár v nákladovém prostoru, ale loď zůstala schopná plavby a na palubě nebyl nikdo zraněn, dodala Ambrey. Plavidlo podle ní nemá žádné vazby na Izrael a útok zřejmě mířil na zájmy Spojených států v oblasti v reakci na americké a britské údery na pozice Húsíů z minulého týdne.
Na obchodní lodě v Rudém moři už od listopadu útočí šíitští povstalci Húsíové, které podporuje Írán a kteří ovládají velkou část Jemenu včetně hlavního města Saná. Rebelové tvrdí, že útoky jsou reakcí na válku Izraele v Pásmu Gazy a na podporu některých zemí izraelské vládě a že útočili jen na lodě, které mají nějakou vazbu na Izrael nebo plují do izraelských přístavů. Spojené státy a Británie minulý týden v reakci na tyto útoky provedly desítky úderů ze vzduchu a z moře na vojenské pozice Húsíů přímo v Jemenu.
Mluvčí povstalců televizní stanici Al-Džazíra řekl, že s ohledem na údery z minulého týdne na Jemen se britské a americké lodě staly „legitimními cíli“. „Loď nemusí nutně mířit do Izraele, abychom ji zaměřili, k tomu stačí, aby byla americká,“ prohlásil mluvčí. „Spojené státy jsou na pokraji toho, že přijdou o svou námořní bezpečnost,“ dodal.
Včera odpoledne se také podle svědků agentury Reuters ozval výbuch poblíž jemenského přístavu Hudajdá, který ovládají Húsíové. Hudajdá leží 300 kilometrů severozápadně od Adenu a nebylo bezprostředně zřejmé, co výbuch způsobilo a zda spolu tyto události souvisí.
Húsíové jsou navzdory americko-britským úderům odhodláni v útocích na obchodní lodě v Rudém moři pokračovat. Vůdce skupiny Abdal Málik Húsí minulý týden prohlásil, že žádný útok Spojených států nezůstane bez odezvy, po úderech povstalci slíbili pomstu. Americká armáda uvedla, že její letadlo v neděli odpoledne sestřelilo protilodní střelu s plochou dráhou letu, kterou Húsíové vyslali směrem k její lodi USS Laboon v jižní oblasti Rudého moře.
Rudé moře je klíčovou obchodní námořní cestou, která za normálních okolností představuje 15 procent celkového světového námořního obchodu. Alternativní trasa, která vede kolem Afriky, je podstatně delší a tedy dražší. Současné útoky jemenských povstalců již ale přiměly mnohé logistické firmy k plavbě oklikou a některé podniky už omezují výrobu. Podle čtvrteční zprávy Kielského institutu pro světovou ekonomiku proplouvala Rudým mořem v prosinci méně než polovina kontejnerů oproti obvyklé úrovni a na začátku ledna klesla přeprava pod 70 procent obvyklého objemu.