Jihokorejská loďařská společnost představila kontejnerovou loď nové generace, která by mohla být podle serverů World Nuclear News a Ship Technology začátkem nové éry dekarbonizace námořní dopravy. Plavidlo bude pohánět malý jaderný reaktor, díky čemuž bude ekologičtější a ekonomičtější.
Lodní doprava se podílí na ročních globálních emisích oxidu uhličitého (CO2) asi ze tří procent. Největšími znečišťovateli jsou tankery, trajekty, nákladní kontejnerové lodě a gigantická výletní plavidla. Tyto lodě převezou většinu mezinárodního obchodu. Na lodní dopravě jsme zkrátka závislí a emise se tak řeší obtížně.
South Korea's HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering has unveiled a #nuclear-powered container ship model utilising small modular reactor technology https://t.co/oKVzGk2Q7y pic.twitter.com/VGgMTzbzFL
— World Nuclear News (@W_Nuclear_News) February 13, 2025
Dosah lodí navíc omezuje nutnost doplňovat palivo a tankery navíc při haváriích způsobují ekologické katastrofy. Společnost HD KSOE však na konferenci New Nuclear for Maritime v americkém Houstonu představila podle World Nuclear News koncept nákladní kontejnerové lodi budoucnosti, jejíž posádka by tyto problémy vůbec řešit nemusela.
Žádné kolísavé ceny fosilních paliv a zdržování se čerpáním pohonných hmot. Už žádné emise CO2. Plavidlo má pohánět malý jaderný reaktor. To není zase tak nic nového pod sluncem, jaderný pohon používá armáda hlavně u nejmodernějších ponorek a letadlových lodí. Disponuje ním také několik křižníků a torpédoborců. Ale ne komerční plavidla.
Nákladní loď poháněná jaderným reaktorem by navíc byla ekonomičtější. Už žádné systémy výfukových motorů a palivových nádrží, místo strojovny by vznikl prostor na další náklad. Loď by navíc nebyla omezena délkou trasy, protože by, jak píšeme výše, nespoléhala na konvenční palivo. Kromě benefitů pro planetu by tak zvýšila ekonomickou efektivitu lodní dopravy.
Změna pravidel hry
HD KSOE se zaměřuje i na bezpečnost. Únik radiace z lodi by totiž mohl způsobit nesrovnatelně větší katastrofu než únik ropy z tankerů. Zkonstruována má být tak, aby k ničemu takovému nemohlo dojít. Firma hodlá bezpečnost lodi testovat v plánovaném testovacím zařízení v jihokorejském Jonginu v provincii Kjonggi. Mají se zde testovat a zdokonalovat jaderné technologie pro lodní dopravu budoucnosti, uvedl Ship Technology.
Kontejnerovou loď o kapacitě 15 tisíc TEU využívající technologii malého jaderného reaktoru už firmě schválil Americký úřad pro námořní dopravu.
„HD KSOE posiluje spolupráci nejen s hlavními klasifikačními společnostmi, ale také s mezinárodními regulačními orgány za účelem vytvoření mezinárodních předpisů nezbytných pro komercializaci plavidel s jaderným pohonem,“ řekl na konferenci Park Sangmin, vedoucí laboratoře firmy pro výzkum zelené energie.
To je výzva hlavně po konstrukční stránce. Kontejnerové lodě totiž mají specifickou jednotnou konstrukci a nelze u nich jen tak změnit provoz. Bude nutné stavět nové nákladní zelené lodě. „Lodě s jaderným pohonem mohou na současném trhu stavby lodí, kde se prosazuje uhlíková neutralita, změnit pravidla hry,“ myslí si Patrick Ryan, technologický ředitel společnosti ABS, která je součástí projektu.