Odborníci na cestovní ruch předpovídají, že počet lidí, kteří opustí svojí zemi se na jaře začne plíživě zvyšovat. Stane se tak díky vakcínám a novým opatřením, založeným na riziku. Navíc očekávají pokles počtu nakažených. Jaké překážky bude nutné překonat, aby se mezinárodní cestování opět stalo běžnou záležitostí?
„Jsem si docela jistý, že od května budeme žít v lepším světě“, řekl Paul Charles, zakladatel a generální ředitel londýnské cestovní poradny The PC Agency. Vakcíny a testování jsou na vzestupu. To, co je ale zoufale potřeba, je větší koordinace přístupu k cestování přes hranice. Dokud neexistuje globální přístup, je velice obtížné pro cestovní průmysl někam se posunout. Zvlášť když se pravidla hry mění každý den.
Dnes suverénní národy sami rozhodují o tom, co je pro ně nejlepší. A to s přihlédnutím k jejich vlastní epidemiologické situaci a ekonomice. Cestování je ovšem obrovskou globální ekonomickou silou. Řada agentur, organizací a leteckých společností z oblasti cestovního ruchu začala spolupracovat na pokynech a doporučeních, zaměřených na zvýšení bezpečnosti z hlediska covid-19. Zároveň se snaží o vynalezení způsobu, jak zjednodušit mezinárodní cestování pro hladové turisty, kteří jsou nyní zmatení ohledně pravidel.
Překážky, které cestovní ruch bude muset překonat:
Odstranění karantény
Požadavky na povinnou karanténu při příjezdu do země se mění každou chvíli. V podstatě brání restartu celého odvětví cestovního ruchu. Zmatky odrazují většinu lidí, kteří by jinak byli ochotni cestovat. Abychom se vyhnuli karanténám, je nutné zavést mechanismus testování na covid-19. I když vakcíny budou zásadní, cestovní ruch si podle odborníků nemůže dovolit čekat, až bude celý svět proočkován. To z testování činí podstatnou součást rovnice bezpečného cestování v nejbližší budoucnosti.
V úvahu připadá například dvoustupňový režim testování: 72 hodin před odletem, a znovu po příjezdu. Tento pilotní program se zkouší na Havaji. Na většině ostrovů lze obejít 10denní karanténu s negativními výsledky testů. To vyvolalo zvýšenou poptávku po destinaci.
Otázkou je, kdo by měl být zodpovědný za vytvoření a implementaci konzistentních mechanismů. Vláda? Soukromý sektor? I přesto ale země a organizace z celého světa dosahují pokroku v koordinaci společných přístupů.
Očkování a důkaz o něm
Očkovací program Velké Británie je v plném proudu. Významného pokroku dosáhly i další země. Do hry tak vstupuje kromě testů také očkování. Například letecká společnost Quantas navrhla, že od všech mezinárodních cestujících by brzo mohlo být požadováno osvědčení o vakcinaci.
Budeme potřebovat jednotný globální přístup k bezpečnému sdílení informací o očkování a testování. Současné postupy, zahrnující tištěné papírové dokumenty z neznámých laboratoří v jazycích, kterým nerozumí ti, kdo je kontrolují, rozhodně nejsou ideální. Stejně tak spleť nepropojených databází po celém světě.
Využít by se dali i aplikace jako je CommonPass. Nástroj, který cestujícím umožňuje sdílet laboratorní výsledky a záznamy očkování, aniž odhaluje další osobní údaje o zdraví. Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) rovněž pracuje na platformě digitálních cestovních pasů.
Prozatímní opatření
Mezinárodní cestování se neobnoví přes noc. I když se díky vakcinaci očekává pokles případů nákazy covid-19, destinace a korporace stále častěji zavádějí svá vlastní prozatímní řešení.
Společnost Delta Airlines vyzkouší několik letů do Nizozemska bez následné povinné karantény pro osoby, které byli testovány. Využít chtějí kombinaci PCR testu a rychlého antigenního testu před nástupem na palubu.
Island a Maďarsko přijaly koncept „pasů imunity“, které umožňují vstup lidem, kteří již prodělali nákazu covid-19 a zotavili se. Cestovní bubliny, jako je očekávaný obousměrný koridor mezi Novým Zélandem a Austrálií, umožňují lidem cestovat tam a zpět mezi zeměmi bez karantény.
Pokroky jsou pomalé, ale dějí se. Musíme věřit, že v brzké budoucnosti státy naleznou společnou řeč a shodnou se na pravidlech, která by nám umožnila opět cestovat.