Letecké společnosti a vědci se shodují na tom, že stopy vodních par, které letadla vytvářejí ve velkých výškách, mohou hrát roli v globálním oteplování. Tyto kondenzační stopy totiž vytvářejí mraky, které v kritické výšce zadržují teplo v atmosféře. Informoval o tom zpravodajský server Phys.
Podle studie Evropské unie, která více než deset let měřila lety aerolinek, mohou být mraky vznikající ve stínu letadel významnějším faktorem globálního oteplování než emise oxidu uhličitého či jiných paliv.
Jedná se o součást nově vznikajícího oboru klimatické vědy, který se nazývá „efektivní radiační působení“. Tento obor měří celkový efekt oteplování namísto staršího standardu spočívajícího v součtu emisí oxidu uhličitého.
Airlines including @americanair and @southwestair have joined a coalition with the @RockyMtnInst to study contrails.
— Kyle Arnold (@kylelarnold) December 8, 2022
It comes after growing evidence that those wispy clouds in the sky that follow jetliners aren’t so harmless after all.https://t.co/qVNVTuknDD
Letecké společnosti se snaží problém řešit
Nyní se letecké společnosti snaží zjistit, která z těchto vodních par je pro životní prostředí nejškodlivější. Zároveň chtějí přijít na to, co se s tím dá dělat. Informaci uvedl server Phys.
„Letecká doprava má na globální oteplování téměř dvojnásobný vliv, než jsme si mysleli dříve,“ řekl Andrew Chen, odborník na letectví z neziskové organizace Rocky Mountain Institute, která se zabývá čistou energií. „Nejzajímavější dynamikou je, že se letecké společnosti nevyhýbají problematice vodních par.“
Dopravci, včetně společností American a Southwest, se spojili se skupinou dalších leteckých organizací a s Institutem Rocky Mountain, aby se pokusili vyřešit problém se smogovými oblaky. Ke skupině se připojují další velké subjekty, jako jsou Alaska a Virgin Atlantic, a výrobci letadel Boeing a Airbus.
Součástí úsilí je také výzkum společnosti Google. Byl zahájen poté, co společnost Delta Airlines se sídlem v Atlantě v říjnu oznámila partnerství s MIT. Cílem je vypořádat se s vodními parami z hlediska globálního oteplování.
Společnosti chtějí snížit emise do roku 2050
Letecký průmysl si v posledních letech stanovil ambiciózní cíle v oblasti ochrany životního prostředí. Dodatečně však přiznal, že většina technologií pro jejich dosažení ještě neexistuje. Letecké firmy American Airlines a Southwest Airlines si stanovily termín pro úplné snížení emisí do roku 2050.
Doposud se leteckým gigantům dařilo snižovat emise převážně díky používání úspornějších motorů, přičemž se čekalo na vznik udržitelného leteckého palivového průmyslu využívajícího recyklované oleje a na výzkum vodíkových a elektrických motorů.