Český národní pavilon na Expo 2025 v japonské Ósace skloubí pod vedením renomovaného českého skláře Ronyho Plesla velikány české kultury, inovativní technologie nebo komiksové vyjádření Jakuba Matušky AKA Maskera.
Koncepce naváže na bohatou historii českého sklářství a představí i originální plastiky vytvořené pomocí světově unikátní technologie tavení skla Vitrum Vivum. Hlavní inspirací návštěvnické cesty je nedokončený triptych Alfonse Muchy Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti. Tato nadčasová filosofie v kombinaci s ručním uměleckým řemeslem skvěle reflektuje téma české účasti, kterým je Talent a kreativita pro život.
“Hlavním pilířem výtvarného konceptu českého pavilonu na Expo 2025 je návrat ke kořenům lidské tvořivosti a k hodnotám, které spojují tradici, práci a filozofii. Inspirací pro nás byl nedokončený triptych Alfonse Muchy Tři věky: Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti. Muchu považuji za všestranného umělce světového významu. Jeho dílo se v Japonsku těší značné popularitě a obdivuje ho dokonce sama císařská rodina, která se s Muchovými dodnes přátelí. I proto Mucha v naší prezentaci sehraje tak významnou roli. Na jeho 165. narozeniny, konkrétně 24. července 2025, se uskuteční český národní den,” říká generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška.
Muchův cyklus svou nadčasovou filozofií odráží základní principy lidské existence, jejich vývoj a vzájemnou propojenost. Návštěvnická cesta v českém pavilonu symbolizuje směřování k harmonické a udržitelné společnosti, rezonující s mottem světové výstavy Tvoření budoucí společnosti pro naše životy. Koncepce je zpracována s důrazem na ruční řemeslo a autentický tvůrčí proces, což odkazuje na téma české účasti Talent a kreativita pro život. Pavilon oslavuje lidskou schopnost vytvářet něco jedinečného vlastními silami, vyzdvihuje kreativitu jako základní pilíř lidského pokroku a připomíná, že talent a píle jsou klíčem k udržitelnému a smysluplnému rozvoji společnosti. Navíc kombinuje českou historii a tradici s moderními prvky.
“Česká expozice bude vidět ještě před vstupem do pavilonu – a to díky fasádě z českého skla. Návštěvnická cesta, navržená ve tvaru spirály od vstupu až na střechu, je architektonicky unikátní a skvěle pracuje s příběhem triptychu, který chceme návštěvníkům vyprávět pomocí emocí. Naším cílem je představit českou tvorbu v její nejautentičtější podobě – od klasiků přes současné autory, jako je Masker, až po inovativní digitální umění. Dlouhodobě pracuji na tom, aby pojem českého skla nebyl vyprázdněný, právě v propojenosti s tvorbou Jakuba Matušky a mladých digitálních tvůrců vidím cestu, jak oslovit a doufejme i ohromit svět,” říká autor výtvarné koncepce návštěvnické cesty českého národního pavilonu a český sklářský umělec Rony Plesl.
Jedním z klíčových prvků bude spolupráce Ronyho Plesla s výtvarníkem Jakubem Matuškou, známým jako Masker, jehož dynamické komiksové malby doplní monumentální skleněné plastiky. Ty vzniknou za využití světově unikátní patentované technologie Vitrum Vivum, která umožňuje tavení skla v uzavřené formě, což je světový unikát. Umělci se však neomezí pouze na profesionály – do projektu se zapojí také studenti, kteří dostanou příležitost realizovat své vlastní autorské návrhy.
Tato a další spolupráce ukážou, jak mohou různé umělecké přístupy společně vytvářet současně tradiční i inovativní výstavní prostor. Ten bude bude podle Pleslovy vize koordinovat Jan Herget, koordinátor návštěvnické cesty českého národního pavilonu.
Rony Plesl
Světově uznávaný sklářský umělec a designér s renomé dlouholeté mezinárodní kariéry a hluboké znalosti sklářského řemesla. Plesl je inovátor v oblasti skleněné plastiky a pokračovatel odkazu významných osobností, jako byl profesor Libenský. Mezi jeho nejvýznamnější úspěchy patří účast na 59. ročníku Mezinárodního bienále výtvarného umění v Benátkách (2022), kde v kostele Santa Maria della Visitazione představil instalaci „Stromy rostou z nebe“. Dílo zaujalo nejen filozofickou hloubkou, ale i použitím revoluční technologie Vitrum Vivum, která umožňuje tavení skla bez omezení. Jeho práce propojuje tradici a moderní inovace, přičemž vyvolává silné emoce a spojuje diváky s historií i budoucností sklářského umění. Jako profesor na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové přináší do projektu cenné zkušenosti z českého designu a umění. Plesl je známý schopností vytvářet zážitkové instalace, které vtahují návštěvníky a zanechávají hluboký dojem. Tato dovednost je zásadní pro vytvoření poutavé a interaktivní návštěvnické cesty českého pavilonu na Expo 2025.
Triptych „Tři věky“: Věk Rozumu, Věk Moudrosti a Věk Lásky
V posledních letech svého života, pod rostoucí hrozbou další války, se Mucha pustil do nového ambiciózního projektu. Triptych Věk Rozumu, Věk Moudrosti a Věk Lásky měl být památníkem pro celé lidstvo. Témata, která sleduje – rozum, moudrost a láska – byla pro Muchu základními stavebními kameny lidskosti. Z jeho poznámek vyplývá, že vnímal rozum a lásku jako dva protipóly, které mohly být sjednoceny jedině skrze moudrost. V rámci přípravy cyklu, který měl být jeho posledním, zaplnil spoustu skicáků momentkami z každého ze tří děl. Vypracoval kompletní monochromatické návrhy každého z obrazů tužkou a akvarelem, ale bohužel již triptych nemohl dokončit kvůli horšícímu se zdravotnímu stavu.
Více informací naleznete na webových stránkách české účasti na světové výstavě Expo 2025. Sledovat nás můžete také na Twitteru, LinkedIn, Facebooku, Instagramu a na YouTube.
Kancelář generálního komisaře je od ledna 2023 součástí sítě Českých center.