Nově oznámená cla se vklínila mezi amerického prezidenta Donalda Trumpa a miliardáře Elona Muska, přičemž způsobila napětí mezi ním a obchodním poradcem Peterem Nawarrem. Dočasný takzvaný ministr pro vládní efektivitu by si přál volný obchod s evropskými a asijskými trhy, vyjádřil touhu po nulových clech. Navarro napsal, že sleduje vlastní zájmy a že to je pochopitelné. Muskovi vadí jeho názory na tarifní politiku. Informují o tom weby Newsweek a Business Insider.
Nedávno se v médiích objevila zpráva, že Trumpova cla jsou vítězstvím pro Muskovu automobilku Tesla. Platí to ale jen částečně. Zbaví ji čínské a další konkurence, která bude na americkém trhu prodávat vozy mnohem dráž. Muska ale nepřímo zasáhnou přes autodíly dovážené ze zahraničí.
Peter Navarro said on Sunday that Musk is "simply protecting his own interests" after the Tesla CEO spoke about Trump's new tariff policies. https://t.co/pOxQQjKbAT
— Newsweek (@Newsweek) April 7, 2025
Krvavá lázeň na akciových trzích po oznámení nových cel už ve skutečnosti připravila Muska o 11 miliard dolarů. Od začátku roku 2025 tak přišel o 110 miliard dolarů.
Nedávno skutečně přiznal, že Teslu zdanění dovozu autodílů zasáhne. „Aby bylo jasno, ovlivní to cenu autodílů ve vozech Tesla, které pocházejí z jiných zemí. Dopad na náklady nebude triviální,“ uvedl miliardář. V dalším příspěvku napsal: „Dopad tarifů na Teslu bude významný.“
Musk sní o světě bez cel
Tesla, která se potýká se špatnými prodeji kvůli čínské konkurenci, nedostatku nových a inovativních vozů a Muskově chování, vyrábí auta prodávané na americkém trhu v Texasu. Autodíly však dováží z Mexika, Číny, Japonska, Tchaj-wanu a dalších zemí.
Trumpova celní politika ukázala na slabé místo ve vztazích s Muskem a vzbudila napětí mezi podnikatelem a prezidentovými lidmi. Miliardář se pustil do Navarra, který je zastáncem tarifní politiky, právě kvůli jeho názorům na cla. „Doktorát v oboru ekonomie z Harvardu je špatná věc, ne dobrá věc,“ napsal na X.
„Musíme prostě pochopit, co se tady děje. Elon prodává auta. A jednoduše chrání své vlastní zájmy, jak by to udělal každý obchodník. Větší obavy máme o výrobu Cadillac s americkými motory v Detroitu,“ řekl v nedělním rozhovoru Navarro po oznámení nové sady recipročních cel na všechny světové státy.
Musk se v názorech na cla s Trumpovým týmem rozchází. Nawarro se k Tesle vyjádřil po Muskově tvrzení, že by byla mnohem lepší situace s nulovými cly ve světě a zónou volného obchodu mezi USA a EU.