V neděli 13. dubna 2025 se v japonské Ósace otevřou brány světové výstavy Expo 2025. Měsíc před samotným startem největší akce tohoto desetiletí se v prostorách Fantovy budovy na Hlavním nádraží v Praze uskutečnila poslední konference ze série #road2expo, kterou pořádá Kancelář generálního komisaře ve spolupráci s e15 jako podpůrnou aktivitu byznysového programu české účasti na Expo 2025.
Pražské #road2Expo navázalo na dopolední tiskovou konferenci, kde generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška se svým týmem představil aktuální stav příprav české účasti a českého pavilonu. Ten se aktuálně dokončuje a prochází kolaudačním procesem.
O náročnosti stavby pavilonu promluvil Ondřej Soška hned při své zdravici v prvním bloku konference #road2expo. „Náš projekt křišťálové spirály byl od začátku velmi ambiciózní a když jsem jej poprvé viděl a uvědomil si, kolik času na jeho výstavbu máme, byla ve mně jen malá dušička. Vše jsme ale stihli a já jsem na celý tým, který se na tomto projektu podílí, velmi hrdý. Expo 2025 bude největší celosvětová akce této dekády, na kterou má během následujícího půl roku dorazit až třicet milionů lidí, a my jsme připraveni ukázat, že Česko je země plná talentu a kreativity.“
Účastníky konference pozdravil v úvodu i japonský velvyslanec v Česku Kansuke Nagaoka. „Přípravy byly dlouhé, ne vždy úplně jednoduché, ale vzniká něco, na co může být Česko právem hrdé. Všechny bych vás chtěl do Ósaky pozvat, jsem si jist, že Japonsko vás krásně přivítá a Expo 2025 si maximálně užijete.“
V prvním panelu dostal prostor výkonný ředitel CTP Česká republika Jakub Kodr, jehož společnost je národní partner české účasti. Zdůraznil, že pro CTP je velká čest být součástí světové výstavy. Skupina CTP se zároveň velmi těší, že naváže nová partnerství, obchodní vztahy i přátelství.
Japonský trh se Česku přímo nabízí
Druhá polovina prvního panelu byla věnována příběhům o tom, jak žít a uspět v Japonsku. Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy připomněl, jak je důležité hledal trhy mimo Evropskou unii, na které je v současnosti Česko až moc závislé. Právě Japonsko je podle něj pro české firmy skvělou příležitostí. Ostatní řečníci se shodli na tom, že země vycházejícího slunce je úchvatná, ale také velmi specifická. Schvalovací proces je často zdlouhavý a těžkopádný, ale dohodnuté spolupráce pak platí dlouhá léta. Podle socioložky Lenky Vyleťalové jsou pro Japonce nejdůležitějšími hodnotami stabilita, loajalita a harmonie.
Druhý ze tří bloků byl věnován partnerům, bez kterých by se česká účast na Expo 2025 rozhodně neobešla. Na CTP stage postupně vystoupil Ondřej Soška s hlavním architektem pavilonu Michalem Gabašem, kteří hostům nastínili, co návštěvníky českého pavilonu v Ósace čeká. Plány národního partnera CTP přednesl Jakub Kodr. Na konferenci NanoFiber Innovation pozval CEO společnosti Elmarco Miloslav Masopust. Vize partnera Purposia Group představil předseda představenstva Jan Hasík. O „nejlepším pivě na světě“ pohovořila brand directorka Pilsner Urquell Lenka Králová. Důvody spolupráce s Expo 2025 nastínil také Petr Vašta z Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje, ředitelka Preciosa Lighting Lucie Karlová a obchodní ředitel OKsystemu Vladimír Fuchs.
Závěr odpoledního bloku patřil Ronymu Pleslovi a Jiřímu Šínovi, kteří společně představili návštěvnickou cestu. Ta ponese symbolický název Věci se budou dít, dokud můžou (Things will happen while they can) a je inspirována skladbou Big in Japan od skupiny Alphaville. „Víme, že název bude vzbuzovat emoce, možná i kontroverze, ale v současném turbulentním světě je podle našeho názoru důležité mít správně nastavené hodnoty,“ doplnil Rony Plesl.
Kulturou protkané Expo 2025
Večerní program konference #road2Expo patřil kultuře. Program představil Přemysl Pela, Ivo Kahánek, Václav Kuneš a Věra Hrdinková. Od dubna do října 2025 proběhnou v českém národním pavilonu stovky hudebních, scénických nebo cross-žánrových vystoupení. Vrcholem bude červencový Národní den (24.7.2025), kdy se představí Česká Filharmonie s Cirkem La Putyka, dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu a program bude zakončen koncertem zpěvačky Aiko.
Česko bude mít i vlastní uniformy, které navrhuje Jan Černý, jenž dříve vzbudil rozruch i obdiv díky své olympijské kolekci pro Paříž 2024. Kolekce pro Expo 2025 podle něj propojuje český a japonský workwear, což je styl, který ve světě módy rezonuje.
Svůj prostor mělo během konference také jídlo, přesněji řečeno speciálně vytvořené menu, které se bude v Japonsku během následujícího půlroku podávat. Hlavní roli bude hrát knedlík, prostor ale dostane i kachna, tlačenka s cibulí a octem či zavináč ze pstruha. Sladkou tečku obstarají dukátové buchtičky se šodó nebo Honzovy povidlové a tvarohové buchty.
Celodenní program zakončilo japonské divadlo Kjógen a jeho hra Horský asketa zlodějem tomelů, která nechala nahlédnout do specifik japonské duše.
Světová výstava Expo 2025 začíná 13. dubna a potrvá půl roku. Účastní se jí 159 zemí a pořadatelé očekávají, že ji navštíví až 30 milionů návštěvníků. Ústředním tématem je „Vytváření budoucí společnosti pro naše životy“.