V neděli mezi troskami Boeingu 737-800 společnosti China Eastern Airlines hasiči nalezli druhou černou skříňku, která obsahuje zapisovač letových údajů. Informovaly o tom agentury Reuters a AP. Dopravní letadlo se 132 lidmi na palubě se zřítilo v pondělí v Čuangské autonomní oblasti Kuang-si.
Stroj se 123 pasažéry a devíti členy posádky letěl z Kchun-mingu na jihozápadě Číny, hlavního města hornaté provincie Jün-nan, směrem na východ do přístavního města Kantonu (Kuang-čou). Zřítil se náhle přibližně v době, kdy by za normálních okolností zahájil sestup na přistání. Úřady dle Reuters uvedly, že piloti během prudkého klesání nereagovali na opakované výzvy řídících letového provozu.
Na místě dopadu letounu našli záchranáři lidské ostatky a osobní věci cestujících. Na tiskové konferenci v sobotu v pozdních nočních hodinách úředníci oznámili, že tragédii nikdo nepřežil. Analýza DNA podle nich potvrdila totožnost 120 lidí na palubě.
Boeing China Eastern Airlines po sobě zanechal 20 metrů hlubokou jámu. Pracovníci z místa odčerpávali dešťovou vodu, aby pátrací proces usnadnili.
První černou skříňku, která by dle leteckého úřadu měla obsahovat záznamník zvuků z pilotní kabiny, nalezli záchranáři ve středu. Následně byla odeslána do Pekingu, kde budou údaje analyzovat odborníci.
Druhá černá skříňka byla nalezena ve svahu na místě havárie. Zařízení bylo podle státních médií 40 metrů od místa dopadu a 1,5 metru pod zemí.
Takzvané černé skříňky mají obvykle oranžovou barvu, aby bylo snazší je najít. Při zjišťování příčin havárie hrají klíčovou roli. Obvykle jsou uloženy v ocasní části letadla.
China Eastern, jedna ze čtyř hlavních čínských leteckých společností, společně s dceřinými společnosti stáhla z provozu všechny své Boeingy 737-800. Jedná se o 223 letadel, informovala agentura AP. Podle dopravce jde o preventivní opatření.
Příčiny neštěstí úřady vyšetřují
Prezident Si Ťin-pching vyšetřovatele vyzval, aby co nejdříve určili příčinu havárie a zajistili stoprocentní bezpečnost letectví, uvedla státní televize CCTV.
„Východní Čína (a Čína obecně) měla za posledních zhruba deset let v oblasti letecké bezpečnosti dobré výsledky,“ řekl Shukor Yusof, vedoucí poradenské společnosti Endau Analytics se sídlem v Malajsii. „CAAC má velmi přísné bezpečnostní předpisy a budeme muset počkat na další podrobnosti, které nám pomohou objasnit pravděpodobnou příčinu nehody,“ poznamenal podle Reuters.
„Nehody, k nimž dojde v cestovní hladině, jsou obvykle způsobeny počasím, záměrnou sabotáží nebo chybou pilota,“ sdělil agentuře Reuters Dan Elwell, bývalý šéf amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA).
Elwell, který vedl FAA během krize související s Boeingy 737-MAX, upozornil, že mechanické poruchy v moderních komerčních proudových letounech jsou v cestovní hladině vzácné.
V rámci pevninské Číny se jedná o havárii s největším počtem obětí od roku 1994, kdy se zřítil letoun China Northwest Airlines a zahynulo všech 160 lidí na palubě.
K poslední smrtelné letecké nehodě civilního proudového letadla v zemi došlo dle Aviation Safety Network v srpnu 2010, kdy za snížené viditelnosti havarovalo letadlo společnosti Henan Airlines na severovýchodě země, když se blížilo k letišti v městské prefektuře I-čchun. Z 96 lidí na palubě neštěstí nepřežilo 44 osob.