Letiště, které spojuje odlehlé arktické souostroví Špicberky se světem, má problémy, které si jeho stavitelé v 70. letech ani neuměli představit. Pevná půda, na níž vyrostla ranvej, kvůli oteplování taje a ztrácí stabilitu. Letiště se může kdykoliv propadnout.
Špicberské letiště, nejsevernější na světě s pravidelným provozem, dnes čelí přímým dopadům změny klimatu. Když tu před lety pokládali 2 300 metrů asfaltu, nikdo nečekal, že se jednou začne propadat do změklé země. Permafrost však dnes taje a narušuje stabilitu povrchu.
Runway at world’s northernmost airport is melting away#aviation #airport #SvalbardAirport #climatechange #climate #Svalbard #Norway #Arctic https://t.co/fVLVJvm8dC
— Travel Tomorrow (@TravelTomorrowX) April 24, 2025
Letiště je klíčové pro zásobování
Jak upozorňuje server Interesting Engineering, letiště je klíčové spojení se světem pro zhruba 2 500 obyvatel souostroví. Bez něj by zásoby musely připlouvat lodí, což by v drsných podmínkách Arktidy trvalo i dva dny. „Během léta musíme ranvej kontrolovat každý den, protože půda se může kdykoli propadnout,“ popsala situaci vedoucí letiště Ragnhild Kommisrud.
Tající permafrost ohrožuje nejen letiště, ale i další stavby v oblasti. Riziko sesuvů a lavin roste, což komplikuje život místním i turistům, kteří na Špicberky míří za polární září a nedotčenou přírodou.
Posun k udržitelnosti
Špicberky, které ještě nedávno žily hlavně z těžby uhlí, dnes hledají šetrnější způsoby, jak zajistit svou budoucnost. V roce 2023 byla odstavena místní uhelná elektrárna a nahradila ji dieselová. Do budoucna se počítá s využitím bioplynu jako zdroje energie pro provoz letiště.
Proměny klimatu ukazují, jak křehká je arktická infrastruktura. Pokud Špicberky nenajdou udržitelná řešení, hrozí, že přijdou nejen o spolehlivé spojení se světem, ale i o stabilní podmínky pro život v této odlehlé části planety.