Asociace španělských médií (Asociación de Medios de Información, AMI), která zastupuje přední španělské noviny i soukromé weby, zažalovala společnost Meta o 550 milionů eur (přes 13 miliard korun) za nekalou soutěž na trhu s reklamou. Informují o tom agentury Reuters a AP.
AMI zastupuje 83 španělských médií včetně desítek předních deníků i soukromých webů. Patří sem například společnost Prisa, která vydává hlavní španělské noviny El País, a skupina Vocento, pod níž je deník ABC.
Na Metu podala žalobu, protože podle uvedených španělských médií systematicky využívá osobní údaje uživatelů na svých sociálních sítích Facebook, Instagram a v aplikaci WhatsApp, čímž se dopouští nekalých praktik v oblasti reklamy.
A group representing 83 Spanish media outlets has filed a $600 million lawsuit against Meta, citing unfair competition in the advertising market in a case that could impact the entire EU. More here: https://t.co/5vgsqEbkDA pic.twitter.com/f85bhivHjU
— Reuters Business (@ReutersBiz) December 5, 2023
Dostává tak značnou výhodu při navrhování a nabízení personalizovaných reklam, upozorňuje na vyjádření asociace Reuters. Tato data získává Meta bez souhlasu uživatelů, čímž porušuje zákony Evropské unie (EU) o ochraně soukromých údajů.
K tomu mělo podle žaloby docházet mezi květnem 2018, kdy vstoupily předpisy EU v platnost, a červencem 2023. Meta opakovaně ignorovala uživatele tím, že po nich nevyžadovala souhlas o nakládání s jejich soukromými daty.
Hrozba pro španělská média
AMI požaduje od společnosti Meta odškodnění ve výši 550 milionů eur za to, že neoprávněně získala v oblasti reklamy konkurenční výhody, čímž nepřímo ohrozila živobytí španělských médií, upozorňuje dále AP.
Také vyzvala inzerenty ve veřejném i soukromém sektoru, aby svěřili své reklamní kampaně bezpečným, spolehlivým a zodpovědným médiím, která respektují práva občanů, a jsou odhodlána podporovat demokratické hodnoty Španělska.
„Nastal čas skoncovat s technologickými společnostmi, které si mohou dovolit platit milionové pokuty za to, že nadále nedodržují předpisy, ničí trh, na němž působíme, a přivlastňují si nelegální příjmy,“ řekla generální ředitelka AMI Irene Lanzaco.
Není to poprvé, co španělská média ostře zakročila proti technologickým gigantům ve snaze chránit své území. V roce 2014 musela mateřská firma Googlu Alphabet stáhnout v zemi službu Google News.
Tohle nařízení platilo do roku 2022. Následně vešla v platnost nová norma, podle níž směly média jednat přímo z americkou společností.