Spotřebitelská organizace Which? uvádí, že mnoho Britů bylo zaskočeno dodatečnou platbou DPH a dovozního cla za nákup v Evropské unii. Dle ní potřebují spotřebitelé ve Spojeném království jasnou představu o nákladech za nákupy v EU. Informuje o tom deník The Guardian.
Největší britská spotřebitelská organizace Which? uvedla pro The Guardian, že by britští spotřebitelé měli mít jasnější představu o nákladech, kterým čelí při nákupu od maloobchodníků v EU po brexitu, aby je nepřekvapily nečekané výdaje.
Na konci loňského roku skončilo Velké Británii tzv. přechodné období. Navzdory oboustranné shodě na nové dohodě o obchodu a spolupráci mezi EU a Velkou Británií došlo od 1. ledna 2021 k mnohým změnám a Británie přišla o výhody členů EU.
Mnoho britských zákazníků nakupujících z EU tak čelilo platbě DPH. A v případě, že byla položka nejprve importována z jiné země, tak i dovozním clům. Navrch těmto nečekaným poplatkům mají i kurýři své vlastní poplatky za zpracování dodávek.
Spotřebitelská organizace uvedla, že nedostatek jasných informací o dovozních daních a clech znamená, že zákazníci byli poplatky za zboží, které si objednali, zaskočeni.
Which? v rámci průzkumu zjistila, že mezi koncem přechodného období a 16. únorem každý desátý člověk, který nakupoval online, byl požádán o zaplacení dodatečného manipulačního či dodacího poplatku. Průměrný poplatek se u dotazovaných pohyboval kolem 41 liber. Někteří lidé ovšem uvedli, že zaplatili až 300 liber (téměř 9 tisíc korun).
U objednávek pod 135 liber by měl DPH vybírat maloobchodník. Ne všichni jsou ale registrováni u vládní agentury HM Revenue and Customs a někteří zákazníci jsou tak žádáni o platbu na dobírku. Objednávky nad tuto cenu pak mohou podléhat DPH a dovozním clům v závislosti na původu zboží a platby jsou vybírány kurýry.
Příkladem může být kolo, jež si kupující objednal z Polska, neboť jinde nebylo k dispozici, a to ještě před koncem přechodného období. Za to měl zákazník zaplatit navíc dva tisíce liber.
Poplatky se ke všemu netýkají jen nákupu zboží, ale také vrácení. V tomto případě se dle skupiny spotřebitelů vyskytl problém u devíti z deseti lidí. Jednalo se o problémy jako je zpoždění, nečekané papírování nebo další poplatky.
Zákazníci se setkávají také s podvody, kdy jim přijde zpráva, která údajně pochází od společnosti jako je Royal Mail. V té se tvrdí, že je balík držen a příjemce musí zaplatit poplatky za dopravu. Podvodníci tak dle Which? využívají nejistotu spotřebitelů ohledně dovozních poplatků po brexitu.