Čínská automobilka Nio musí přehodnotit plány na expanzi v Evropě. Uvedení nové značky Firefly, zaměřené na dostupnější elektromobily, se odkládá na třetí čtvrtletí 2025. Podle prezidenta společnosti Qina Lihonga se firma potýká s problémy při budování prodejní a servisní sítě. Oznámil to během úterního brífinku před autosalonem v Šanghaji.
Firefly má konkurovat vozům jako BMW Mini nebo Mercedes-Benz Smart. Jde o značku s jediným modelem, který Nio představilo loni v prosinci. Původní plán počítal s evropským debutem už v první polovině roku. Teď se ale firma snaží najít nové partnery, kteří jí pomohou prosadit se na náročném evropském trhu.
Nio plánuje uvést i verzi Firefly pro pravostranný provoz. Ta má být připravena do října. Firma tím cílí nejen na Spojené království, ale i na trhy v jihovýchodní Asii. Rozšíření mimo EU má pomoct zmírnit dopady cel, která Brusel zavedl na čínská elektrická auta.
Nio dlouhodobě čelí silné konkurenci ze strany evropských značek. Například BMW v roce 2024 prodalo přes 368 tisíc elektromobilů a ve srovnání s Mercedesem či Audi posiluje.
Na druhé straně, Nio dál rozšiřuje spolupráci v oblasti technologií. V dubnu oznámilo partnerství s Alibabou na vývoji chytrých kabin a pokračuje také v investicích do výměnných baterií. Zároveň reorganizuje vnitřní strukturu, aby do konce roku 2025 dosáhlo zisku.
Změny ve strategii potvrzují, že Nio už nevnímá expanzi jako sprint, ale jako maraton. Místo rychlého průniku na trh teď buduje základy pro dlouhodobé působení. I za cenu odkladu premiéry svého nejdostupnějšího vozu.