Japonská automobilka Nissan oznámila rozsáhlý plán restrukturalizace, který počítá se zrušením 9 000 pracovních míst a snížením výrobní kapacity o pětinu. Tento krok přichází po výrazném poklesu zisku, který společnost zaznamenala v důsledku poklesu prodeje na klíčových trzích v Číně a Spojených státech.
Nissan čelí několika velkým výzvám. Prodeje na čínském trhu se meziročně snížily o 14,3 %, zatímco prodeje v USA poklesly o téměř 3 %. Automobilka zde čelí silné konkurenci, zejména ze strany čínské značky BYD, která nabízí cenově dostupné elektromobily a hybridní vozy, zatímco Nissan v nabídce hybridních modelů stále zaostává. Výkonný ředitel Makoto Uchida podle listu Japan Times přiznal, že společnost „neodhadla rychlý růst poptávky po hybridech v USA“.
Nissan Motor announced a $2.6 billion cost saving plan, including 9,000 job cuts and a 20% reduction in global production capacity as it battles falling sales in China and the United States https://t.co/pKcwhtBs6o pic.twitter.com/HaROSvPJ1p
— Reuters Business (@ReutersBiz) November 7, 2024
Aby se společnost přizpůsobila novým podmínkám na trhu, rozhodla se snížit provozní náklady o 400 miliard jenů, tedy asi 2,6 miliardy dolarů, uvádí agentura Reuters. Upravila také výhled provozního zisku pro tento fiskální rok, který končí v březnu. Očekává, že zisk klesne o 70 % na 150 miliard jenů.
V rámci úspor plánuje Nissan prodat část svého podílu ve společnosti Mitsubishi Motors, čímž by měl získat až 68,6 miliardy jenů. Mezi další opatření patří urychlení vývoje nových modelů a prohloubení spolupráce s partnery Renault a Mitsubishi. Kromě toho si Uchida a další vedoucí pracovníci společnosti dobrovolně sníží platy, aby pomohli snížit finanční zátěž společnosti.
Nissan v posledním čtvrtletí vykázal prudký 85% pokles zisku na 31,9 miliardy jenů, což je výrazně pod očekáváním analytiků. Celkové celosvětové prodeje automobilky v první polovině fiskálního roku klesly o 3,8 % na 1,59 milionu vozů. Na čínský a americký trh připadá dohromady téměř polovina všech prodaných vozů Nissan.
Generální ředitel Uchida připustil, že společnost musí přehodnotit své strategie a zaměřit se na inovace, aby mohla konkurovat na globálním trhu. „Naše problémy jsou způsobeny nejen vnějšími tlaky, ale také našimi vlastními chybami,“ přiznal.