Japonský automobilový výrobce Nissan snížil ve čtvrtek svou prognózu celoročního zisku poté, co ve druhém čtvrtletí vykázal pokles zisku o 73 % ve srovnání s předchozím rokem. Informovaly o tom agentura AP a deník Wall Street Journal.
Generální ředitel Makoto Uchida označil výsledky za „velmi složité“ a obvinil z nich prodejní pobídky a marketingové výdaje způsobené intenzivní konkurencí, zejména na americkém trhu.
My @AP Story today
— Yuri Kageyama (@yurikageyama) July 25, 2024
Japanese automaker Nissan lowers its profit forecast amid incentive, inventory woes https://t.co/xiQubuOVkl
Cena akcií společnosti Nissan na tokijské burze po oznámení výsledků prudce klesla a uzavřela se ztrátou téměř 7 %.
Problémy se ziskovostí nastaly i přes to, že celosvětové prodeje vozidel společnosti Nissan zůstaly stabilně na 787 000 kusech, jak uvedla společnost Nissan Motor Co. se sídlem v přístavním městě Yokohama.
Čtvrtletní tržby vzrostly o 3 % na 2,99 bilionu jenů (přibližně 468 miliard Kč), informuje WSJ.
Nutnost optimalizovat zásoby rovněž snížila ziskovost. Zisk společnosti Nissan za první fiskální čtvrtletí klesl na 28,6 miliardy jenů (asi 4,5 miliardy Kč) ze 105,5 miliardy jenů o rok dříve. „Naše výsledky za první čtvrtletí byly velmi náročné. Důvody jsou jasné a přijali jsme opatření k nápravě,“ uvedl dle agentury AP Uchida.
Společnost Nissan uvedla, že ve druhé polovině fiskálního roku zvýší zásoby, aby zvýšila prodeje a zisky.
Nissan také snížil svou celoroční prognózu zisku na 300 miliard jenů (přibližně 47 miliard Kč) z dřívější projekce 380 miliard jenů (přibližně 59 miliard Kč).
Společnost očekává, že v fiskálním roce končícím v březnu 2025 prodá celosvětově 3,65 milionu vozů. Ve fiskálním roce končícím v březnu 2024 Nissan prodal přibližně 3,4 milionu vozů po celém světě.
Nissan se zaměřuje na strategii růstu prodeje nazvanou „The Arc“, která je založena na elektromobilech. Její výkonnost však na klíčových trzích, jako jsou USA a Čína, slábne.
Celosvětový automobilový průmysl prochází turbulentními změnami v důsledku rostoucích obav o udržitelnost a životní prostředí, kdy se spotřebitelé obracejí k elektromobilům, palivovým článkům a dalším ekologickým modelům. Řidiči se také snaží využívat umělou inteligenci a další technologie pro bezpečnější a ekologičtější jízdu. Takové změny představují příležitosti pro nové hráče, včetně různých čínských výrobců a americké Tesly, a zároveň přinášejí rizika pro zavedené automobilky.
Největší japonský automobilový výrobce, Toyota Motor Corp., zveřejní své finanční výsledky příští týden. Honda Motor Co. oznámí své výsledky na začátku příštího měsíce.
Nissan slibuje, že do roku 2029 zahájí masovou výrobu elektrických vozidel poháněných bateriemi nové generace.