Velké baterie, větrná technika a plachty se solárními panely. Tak by mohla vypadat první uhlíkově neutrální výletní loď. Svůj plán na první takovou představila norská společnost Hurtigruten. Informoval o tom server Euronews.
Podle přední norské společnosti by výletní lodě s nulovými emisemi mohly přepravovat cestující přes moře během několika let. Společně s plány na dekarbonizaci celé své flotily společnost Hurtigruten právě oznámila, že její první uhlíkově neutrální loď bude připravena do roku 2030.
Guilt-free cruising – from an emissions point of view, at least – has been a long-held dream of the cruise industry, which recently set a net zero by 2050 target.
— Euronews Travel (@euronewstravel) June 8, 2023
In full 👇
https://t.co/OpXiaiTotT
Projekt „Sea Zero“ výletní společnosti byl oznámen minulý rok. Ale technické průlomy znamenají, že obří elektrická plavidla jsou o krok blíže realitě.
„Po přísné studii proveditelnosti jsme určili nejslibnější technologie pro naše průkopnické budoucí výletní lodě,“ vysvětluje Hedda Felin, generální ředitelka Hurtigruten Norway.
„Jsme odhodláni dodat loď, která překoná všechny ostatní, pokud jde o energetickou účinnost a udržitelnost, během několika let.“
Plavba bez viny – alespoň z hlediska emisí – byla dlouholetým snem odvětví výletních lodí. To si nedávno stanovilo za cíl čistou nulu do roku 2050.
Jak bude uhlíkově neutrální loď fungovat
Podle prvních koncepčních plánů zveřejněných tento týden (7. června) bude nová řada Hurtigrutenu plně elektrická. Bude vybavena bateriemi nabíjenými obnovitelnými zdroji energie v přístavu. „Kombinací 60megawatthodinových bateriových řešení s větrnou technologií se očekává, že plavidlo bude mít řadu prvenství a vylepšená řešení. Taková, která dnes na výletních lodích neexistují,“ říká.
Patří mezi ně 50metrové zatahovací plachty se solárními panely a most ovládaný umělou inteligencí (loď bude stále řídit kapitán a posádka). Úroveň baterie se zobrazí na vnějších stranách lodi.
Po oznámení projektu „Sea Zero“ v březnu 2022 Felin řekl, že společnost čelí výzvě, neboť neví, jaké technologie budou k dispozici v roce 2030. „Naším úkolem bylo připravit cestu pro nové inovace a zlepšit ty stávající, aby byly v souladu s našimi cíli udržitelnosti,“ říká.
„I když některé z těchto technologií dosáhly poměrně pokročilého stadia, stále vyžadují specializovaný výzkum a vývoj, aby bylo zajištěno jejich úspěšné zavedení v námořním kontextu.“
Během příštích dvou let bude navrhovaná zelená technologie vyzkoušena a testována. Pak bude možné doladit konečný design lodi, uvádí server Euronews.
Cestující budou součástí projektu
Koncept Sea Zero není jen o postupném vyřazování znečišťujících motorových paliv. Hurtigruten říká, že hosté budou hrát klíčovou roli při minimalizaci spotřeby energie prostřednictvím interaktivní mobilní aplikace. To jim umožní provozovat „ultramoderní ventilaci kabiny“ a také měřit vlastní spotřebu vody a energie během cesty.
„Vývoj nových technologií pro provoz hotelu na palubě, který může spotřebovat až 50 procent celkové spotřeby energie lodi, je zásadní pro úspěch projektu,“ dodává. Cílem je 50procentní snížení energie ve srovnání se současnými loděmi Hurtigruten Norway.
Flotila této společnosti se však již nyní stává ve srovnání s některými jinými společnostmi ekologičtější. Dvě ze sedmi lodí Hurtigrutenu byly modernizovány na plavidla s bateriovým hybridním pohonem, přičemž třetí bude modernizována letos na podzim. Dalších pět plavidel je vybaveno různými technologiemi, o nichž tvrdí, že sníží emise CO2 o 25 procent a oxidy dusíku o 80 procent.
Přestože je odvětví výletních lodí stále sužováno dalšími environmentálními a sociálními výzvami, společnost vykresluje přitažlivý obraz budoucího cestování po Norsku. Mezi nové designové prvky patří „zvětšené plochy s vyhrazenými okny, které umožní bezkonkurenční výhledy na to, co je často popisováno jako ‚nejkrásnější pobřeží světa.‘“