Z čínských loděnic se vydala na svou první plavbu udržitelná kontejnerová loď. Plavidlo je vybaveno dvěma velkými kovovými plachtami, které mají snížit spotřebu paliva, upozornila stanice BBC. Norové zase chystají solární výletní loď, uvedla televize CNN.
Kontejnerová loď Pyxis Ocean vyrobená společností Mitsubishi Corporation a pronajatá potravinářským gigantem Cargill se vydala podle BBC na svou první plavbu z Číny do Brazílie.
Nejedná se o ledajakou loď. Plavidlo je vybaveno dvěma rotujícími plachtami WindWings o výšce 37,5 metru vyrobenými z kovu a kompozitních materiálů. Podle výrobce by měly ušetřit až 30 procent paliva.
Pioneering wind-powered cargo ship sets sail https://t.co/hmc88Ek0Ee
— BBC News (UK) (@BBCNews) August 21, 2023
Nečekejte žádná lanoví a ráhna. Výšku a nasměrování plachet řídí počítač. Plachty je možné připevnit na palubu jakékoli nákladní lodi s dieselovými motory. Uhlíková stopa by ale šla snížit ještě znatelněji v kombinaci větru a méně škodlivého pohonu.
Alternativními pohonnými prostředky by mohly být čpavek a metanol. Společnost Cargill ve svém prohlášení uvedla, že větrný pohon může ušetřit jeden a půl tuny paliva denně na globálních trasách a na těch oceánských ještě více.
Vypluje i sluneční plachetnice
Oceány v současností křižují desítky tisíc velkých nákladních a kontejnerových lodí, které vypouštějí obrovské množství skleníkových plynů. Lodní průmysl, který se zavázal k čisté nule do roku 2050, ročně podle BBC vyprodukuje 837 milionů tun oxidu uhličitého.
O udržitelnost se snaží i norská lodní společnost Hurtigruten. V roce 2030 vypluje její moderní solární plachetnice. Půjde o výletní loď se stahovacími plachtami pokrytými solárními panely, píše CNN.
Plavidlo s nulovými emisemi bude vybaveno bateriemi o 60 megawattech s možností dobíjení v přístavech. Výhodou je, že 98 procent norského elektrického systému tvoří obnovitelné zdroje. Plachty budou zatahovací.
Když narazí loď na nízký most, může je složit. Energie ze slunce nebude jen pohánět loď, ale i dobíjet zmíněné baterie, které poslouží jako pohon v případě nedostatku slunečního záření. Celkem 270 kajut ubytuje až 500 hostů a 99 členů posádky.
I hosté budou mít za úkol minimalizovat spotřebu energie. Pomůže jim v tom interaktivní mobilní aplikace monitorující jejich spotřebu vody a energie. Tu sníží i aerodynamický tvar plavidla, který sníží odpor vzduchu.