Land Rover představuje vrcholnou verzi svého populárního SUV Defender s názvem Octa, která chce být univerzálním řešením pro všechny terény. S výkonem 626 koní a sofistikovaným hydraulickým podvozkem zvládne vše od klikatých silnic po náročný off-road.
Jamal Hameedi, ředitel Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations, uvedl, že Defender Octa je prvním vozem s hardcore terénními pneumatikami, který zvládl okruh Ring. Tyto testy však nebyly určeny k dosažení rychlých časů, ale k ověření odolnosti a zábavy při jízdě. Po třech letech vývoje, včetně 14 000 testů navíc oproti standardnímu Defenderu, a testování v lokalitách od francouzských rallye tratí v Château de Lastours přes skalnatý Moab až po zamrzlé Švédsko, je Octa připravena na vše.
Driven: 2025 Land Rover Defender Octa Wants to Do It All https://t.co/7WJCgJ5dHE
— Car and Driver (@CARandDRIVER) January 20, 2025
Defender Octa je nyní dostupný k objednání s cenou začínající na 4 290 000 Kč. Speciální edice Edition One, nabízená pouze první rok, začíná na 4 730 000 Kč, ale je již vyprodána. Standardní model však zůstává jedním z nejpůsobivějších dobrodružných vozů na trhu.
Nejlepší z nejlepších
Defender Octa posouvá limity tím, že dokáže jak bezpečně zdolávat klikaté zatáčky, tak se ladně pohybovat v těžkém terénu. Oproti alternativám, jako je Mercedes-AMG G63 s výkonem 577 koní, není Octa tak okázalá, ale je silnější a nabízí lepší jízdní vlastnosti. Zatímco G spoléhá na tuhou nápravu, Defender využívá plně nezávislé zavěšení. Octa tento systém vylepšuje technologií 6D Dynamics, která kombinuje výškově nastavitelné vzduchové pružiny a hydraulicky propojené adaptivní tlumiče.
Tento systém, sdílený s Range Roverem Sport SV, eliminuje potřebu stabilizátorů a místo toho využívá propojené tlumiče a vzduchové pružiny k omezení náklonů a zlepšení stability. Výsledkem je SUV, které na silnici nepůsobí těžkopádně a zároveň nabízí lepší křížení náprav a větší zdvih podvozku, což usnadňuje překonávání překážek v terénu.
Luxusní interiér
Uvnitř Octa nabízí luxusní prostředí podobné ostatním Defenderům, avšak s několika specifickými prvky. Například sedadla Body and Soul s nastavitelnými bočními opěrkami a zabudovanými vibračními měniči dokáží simulovat basy z audiosystému Meridian. Dotyková obrazovka o velikosti 11,4 palce je skvěle citlivá a podporuje bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto.
Motorizace
Pod kapotou se skrývá twin-turbo V8 motor o objemu 4,4 litru, pocházející od BMW. Nabízí výkon 626 koní a točivý moment 750 Nm, který lze krátkodobě zvýšit na 800 Nm v režimu Launch Control. Motor doplňuje osmistupňová automatická převodovka a standardní pohon všech kol s dvoustupňovou redukcí. Podvozek byl speciálně upraven, aby zvládl vyšší výkon a náročné terény.
Octa zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 4 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h s univerzálními pneumatikami. V terénním obutí je maximální rychlost omezena na 160 km/h. Světlá výška vozu je 32,3 cm a brodivost dosahuje úctyhodných 100 cm.
Verdikt
Land Rover Defender Octa dokazuje, že tato automobilka si neustále drží vysoký standard schopností svých vozů. Přestože si za ně pořádně zaplatíme, mnoho násobně se nám investice vrátí na zážitcích.