Global Dream II je gigantickou zaoceánskou lodí s vodním parkem, obrovským luxusním kinem a ubytovací kapacitou pro 9 000 cestujících. Tento pojízdný sen však nikdy nevypluje z doku. Největší výletní lodě světa jsou nyní vrakovány. Upozornil na to Daily Star.
V současné době se loď Global Dream II nachází uvnitř německé loděnice a čeká na vyjmutí a prodej některých svých zařízení a motorů. Zbytek bude prodán do šrotu.
Giant 9,000-person cruise ship sent to scrap heap – before it's ever set sailhttps://t.co/8rPz9eeW5z pic.twitter.com/zRmeYlRnnQ
— Daily Star (@dailystar) June 23, 2022
Jak uvádí Daily Star, podle německého časopisu pro plavbu An Bord ji postavila hongkongsko-německá loďařská společnost MV Wefrten a pojme více cestujících než kterákoli jiná výletní loď. Exteriér je řešen velmi originálně. Karoserii zdobí výjev pestrobarevného astronauta tryskem plujícího mořskými vlnami, s letící raketou v pozadí. Loď byla ve vlastnictví Genting Hong Kong, ten ale na začátku tohoto roku vyhlásil bankrot v důsledku pandemie covidu-10. Jak zmiňuje recenzní stránka Cruise Critic, pandemiezcela „zabila“ poptávku po výletních plavbách. Dosud se však nenašel kupec, který by o Global Dream II měl zájem.
Musí uvolnit místo pro ponorky
Podobně dopadla i její předchůdkyně Global Dream. I ta se stále nachází nedokončená ve stejném doku. Čas na nalezení kupce pro obě lodě se krátí, protože na ně v loděnici brzy už nebude prostor. Od roku 2024 má výrobna produkovat pouze ponorky.
#ships #cruiseships #Global #Dream crushed. The 208,000-ton Global Dream cruise ship, a leviathan for almost 10,000 passengers with a full theme park, etc., is 80% complete. Its sister Global Dream II's keel has been laid. Will both head straight to the scrapyard? 1/ pic.twitter.com/sNDCtT6bmN
— USAS – History, Travel, Tech, Equality (@USAS_WW1) June 20, 2022
Obě lodi s hmotností kolem 208 000 tun by byly šesté největší výletní lodě Royal Caribbean. „Loď Global Dream II, první ve své třídě, měla opustit loděnici v roce 2021, ale když vypukla pandemie, poptávka po okružních plavbách se zhroutila,“uvedli experti ze společnosti Interesting Engineering. V lednu dle informací Daily Star společnost MV Werften vyhlásila bankrot a správci začali hledat možnosti, jak rozdělané projekty zpeněžit.
„Loděnice byla prodána společnosti ThyssenKrupp’s Marine System, která na místě plánuje od roku 2024 stavět ponorky, fregaty a korvety. Před tím je třeba objekt vyklidit. Insolvenční správci se snaží prodat motory a strojní součásti, poté bude trup prodán za šrotovné,“ dodávají znalci.
An unfinished mega-liner that was to be one of the world’s biggest cruise ships is sitting in a German shipyard, waiting to be scrapped, because bankruptcy administrators can’t find a buyer, according to industry magazine An Bord.
— Einstein Of Finance 📊📈 (@Thecoolboi7) June 21, 2022
Global Dream II was initially pic.twitter.com/pOXPS50nMQ
Nejprve ji musí přestavět
Dodávají však, že jelikož je loď postavena pro asijské trhy, kajuta, paluba a pohonný systém by nejprve vyžadoval značné změny, aby je bylo možné použít v Evropě nebo Severní Americe. A to znamená další investice. Cena za Global Dream II není oficiálně zveřejněna, má však pokrýt sumu, kterou původní vlastníci dluží místní vládě. Naděje na prodej jsou však zjevně mizivé.