Záchranáři v Číně v úterý prohledávali hustě zalesněné svahy a pátrali po obětech a letových záznamech z letadla společnosti China Eastern Airlines, které se o den dříve zřítilo v horách Čuangské autonomní oblasti Kuang-si. Na palubě bylo 123 cestujících a devět členů posádky. Informovaly o tom agentura Reuters a stanice BBC.
Části šest let starého Boeingu 737-800 byly rozesety na horských svazích sežehnutých požárem, který po dopadu stroje vypukl. Na místě neštěstí se podle státních médií nacházely ohořelé zbytky dokladů, peněženek a tašek. Záchranáři dosud nenarazili na stopy po případných přeživších. Jedná se o první havárii civilního proudového letounu v Číně od roku 2010.
Stroj letěl z Kchun-mingu na jihozápadě Číny, hlavního města hornaté provincie Jün-nan, směrem na východ do přístavního města Kantonu (Kuang-čou), když se náhle zřítil přibližně v době, kdy by za normálních okolností zahájil klesání.
Čtyřiašedesátiletý vesničan Si, který si nepřál uvést celé jméno, agentuře Reuters řekl, že v době havárie slyšel obrovskou ránu. „Bylo to jako úder blesku!“ popsal muž žijící poblíž místa tragédie.
Místo havárie je podle zpráv státních médií v těžko přístupném terénu, přičemž k němu vede jediná úzká stezka. V úterý bagry uvolňovaly cestu k troskám, uvedla státní televize.
Dříve videozáznam People’s Daily ukázal, jak záchranáři a příslušníci polovojenských jednotek šplhají po zalesněných kopcích a umisťují značky všude, kde byly nalezeny trosky.
Příčiny neštěstí se vyšetřují
Letecká společnost a čínské letecké úřady zahájily vyšetřování nehody, informoval server BBC. Zasahující na místě stále pátrají po černých skříňkách letadla a čemkoli, co by mohlo pomoci objasnit příčinu havárie.
Americký analytik v oboru letectví Robert Mann z R.W. Mann & Company uvedl, že vyšetřovatelé budou potřebovat záznamníky letových údajů, aby pochopili, co náhlé klesání, které naznačují data ADS-B, mohlo způsobit. ADS-B je technologie, která umožňuje sledování letadel.
„Nehody, k nimž dojde v cestovní hladině, jsou obvykle způsobeny počasím, záměrnou sabotáží nebo chybou pilota,“ sdělil agentuře Reuters Dan Elwell, bývalý šéf amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA).
Elwell, který vedl FAA během krize související s Boeingy 737-MAX, upozornil, že mechanické poruchy v moderních komerčních proudových letounech jsou v cestovní hladině vzácné.
China Eastern Airlines a dvě její dceřiné společnosti v pondělí stáhly všechny Boeingy typu 737-800 z provozu. Skupina má 225 letadel, ukazují dle Reuters údaje britské letecké poradenské společnosti IBA. Společnost obětem a jejich rodinám vyjádřila „hlubokou soustrast“, uvedla stanice BBC.