Dle návrhů předložených v sobotu se chystá Německo uvolnit insolvenční pravidla. Tímto krokem by chtělo odvrátit vlnu bankrotů a hromadné propouštění kvůli koronavirové pandemii.
Vláda kancléřky Angely Merkelové zahájila řadu opatření, jelikož se Německo připravuje na svůj největší propad od druhé světové války.
Nová reforma by měla vstoupit v platnost počátkem roku 2021. Dle jejího návrhu by se lhůta pro podání žádosti o insolvenci prodloužila na šest ze tří týdnů a úřady by při zkoumání předluženosti měly uplatňovat uvolněnější měřítka.
Firmám ve finančních potížích kvůli pandemii již bylo umožněno odložit podání návrhu na bankrot do konce roku, čímž se prodloužila původní lhůta z konce září.
Díky těmto opatřením klesl v Německu počet firemních insolvencí v první polovině letošního roku oproti stejnému období loňského roku o 6,2% na 9006 dle agentury Reuters.
Jako odplatu za zákrok proti pouličním demonstracím proti prezidentu Alexandru Lukašenkovi prozradili anonymní hackeři osobní údaje 1 000 běloruských policistů.
„Jak budou zatýkání pokračovat, budeme pokračovat v masivním zveřejňování údajů. Nikdo nezůstane v anonymitě ani pod kuklou,“ uvádí se v prohlášení, které v sobotu večer distribuoval opoziční zpravodajský kanál Nexta Live.
Vláda uvedla, že najde a potrestá osoby zodpovědné za únik dat.
„Síly, prostředky a technologie, které mají k dispozici orgány pro vnitřní záležitosti, umožňují identifikovat a stíhat drtivou většinu těch, kteří jsou vinni z úniku osobních údajů na internetu,“ uvedla pro Reuters mluvčí ministerstva vnitra Olga Chemodanova.
Protesty přicházejí po prezidentských volbách, které proběhly minulý měsíc a přinesly Lukašenkovi drtivé vítězství. Opozice ale považuje výsledky voleb za zmanipulované. Loajalita bezpečnostních sil je tak dle agentury Reuters zásadní pro Lukašenkovu schopnost držet se moci.
Více než 100 000 lidí protestovalo v neděli v Minsku již šestý víkend protestů.
EU se chce vyzbrojit novými silnými zbraněmi proti velkým technologickým společnostem. Mezi ně patří rozbití gigantů nebo donucení k prodeji některých součástí těchto společností v Evropě, pokud se má za to, že jejich dominance na trhu ohrožuje zájmy zákazníků a menších konkurentů.
Evropský komisař Thierry Breton pro Financial Times uvedl, že navrhovaná nápravná opatření, která by podle něj měla být použita pouze za extrémních okolností, zahrnují také možnost zcela vyloučit velké technologické skupiny z jednotného trhu.
Brusel navíc zvažuje systém hodnocení, který by veřejnosti a zúčastněným stranám umožnil posoudit chování společností v oblastech, jako je dodržování daňových předpisů a rychlost, s jakou omezují nelegální obsah.
„Koncoví uživatelé těchto platforem mají pocit, že tyto společnosti jsou už příliš velké, než aby se o ně staraly,“ řekl Breton. K přísnějším sankcím by mohly vést zejména aktivity, které brání uživatelům ve změně platformy nebo nutí zákazníky používat pouze jednu službu.
POTŘEBUJEME LEPŠÍ DOHLED NAD TĚMITO VELKÝMI PLATFORMAMI, JAKÝ JSME MĚLI V BANKOVNÍM SEKTORU PO FINANČNÍ KRIZI.
Jeho komentáře následovaly po veřejné konzultaci k připravovanému aktu o digitálních službách (tzv. Digital Services Act, DSA), který stanoví nová pravidla týkající se odpovědnosti platforem při řešení nezákonného obsahu a dezinformací online. Návrh DSA by měl být připraven do konce roku.
Akt bude aktualizovat směrnici o elektronickém obchodu, která byla přijata v roce 2000, kdy byla většina dominantních hráčů v tomto odvětví buď v plenkách, nebo ještě neexistovala.
Technologičtí giganti jsou pod tlakem i v dalších zemích
Velké technologické společnosti jsou pod tlakem regulačních orgánů i jinde. Ve Velké Británii bude mít nový regulátor možnost ukládat pokuty, aniž by musel rozhodovat soud, jak je tomu v současnosti. V USA měli zase technologičtí giganti, včetně Amazonu Jeffa Bezose a Facebooku Marka Zuckerberga, problém přesvědčit členy Kongresu, že je při budování digitálních impérií vedlo více než jejich vlastní zájmy.
Breton porovnal sílu velkých platforem s mocí bank před finanční krizí a uvedl, že regulační orgány dnes musí podniknout podobné kroky, aby je udržely na uzdě. „Je to jako s malými a velkými bankami, kde také nejsou stejná pravidla. Pro menší hráče zde existuje větší flexibilita. A samozřejmě, když se stanete systémovou bankou, budete mít odlišnou sadu pravidel,“ doplnil.
Pogačar se ve věku 21 let stal druhým nejmladším vítězem v historii Tour. V pondělí navíc oslaví 22. narozeniny. Kromě žlutého dresu získal i bílý pro nejlepšího mladého závodníka do 25 let a tečkovaný pro nejlepšího vrchaře. To se mu podařilo jako prvnímu v historii, protože bílý dres neexistoval v dobách legendárního Eddyho Mercka. Navíc vyhrál i tři etapy.
Druhý skončil jeho krajan Primož Roglič se ztrátou 59 sekund, který nosil žlutý dres od deváté až do předposlední etapy, ale v časovce o něj přišel. Třetí byl v celkovém pořadí Australan Richie Porte (Trek-Segafredo).
Celkový vítěz Slovinský jezdec týmu SAE Emirates Tadej Pogacar ze Slovinska ve žlutém dresu, druhý Jumbo-Visma na stupních vítězů slaví jezdec Primoz Roglic ze Slovinska a třetí jezdec Trek-Segafredo Richie Porte.
„Je to neuvěřitelné, je šílené, že jsem vítěz Tour de France. I kdybych dojel druhý nebo nižší v celkovém pořadí, i tak by bylo hezké být zde. Toto je ale úplný vrchol, nedokážu to popsat slovy. Dnes to byl velmi speciální den,“ řekl šťastný Pogačar.
Vláda Spojeného království zvažuje zákaz prodeje nových benzínových, naftových a konvenčích hybridních automobilů již od roku 2030. Aktivisté ale varují ministry, aby nebyli „podvedeni“ plug-in hybridními vozy (PHEV). Podle nového testování jsou totiž emise oxidu uhličitého z těchto automobilů až dvaapůlkrát vyšší, než naznačují oficiální testy.
Plug-in hybridy jsou vozidla, která umožňují dobíjení akumulátoru z elektrické sítě a dokáží ujet na elektřinu delší vzdálenost než klasické hybridy.
Dle BBC je jedním z návrhů, aby plug-in hybridy nebyly zahrnuty v zákazu a nové prodeje mohly pokračovat až do roku 2035. Je to z toho důvodu, že mohou nabídnout dojezd 20-40 mil jako čistě elektrické vozidlo.
Tato auta, která se dobíjí „ze zásuvky“ představují 3% z prodeje nových automobilů.
Oficiální „laboratorní“ testy uvádějí, že tyto automobily vypouštějí 44g CO2 na km. Dle analýzy organizace Transport & Environment podporované Greenpeace UK jsou ale průměrné hodnoty vypouštěné PHEV 120 g CO2 na km.
Oficiální testy se provádějí na okruhu, kdežto data organizace Transport & Environment jsou shromážděná od přibližně 20 000 řidičů po celé Evropě.
„Plug-in hybridy jsou vlci v rouše beránčím automobilového průmyslu. Mohou se zdát mnohem ekologičtější volbou, ale falešná tvrzení o nižších emisích jsou trikem výrobců automobilů, jak pokračovat ve výrobě SUV a benzinových a naftových motorů,” uvedla vedoucí politiky Greenpeace UK Rebecca Newsom.
Automobilový průmysl uznává, že laboratorní testy ne vždy odrážejí skutečné použití, ale kritizoval zprávu a uvedl, že využívá údaje o emisích z testu, který je starý dva roky.
Výkonný ředitel Society of Motor Manufacturers and Traders Mike Hawes řekl BBC, že očekává, že dojezd a výkon plug-in hybridů se bude i nadále zlepšovat, což z nich udělá základní odrazový můstek k plně elektrickému vozidlu.
Fanoušci herních konzolí PlayStation se dočkaly oznámení cen obou verzí nové konzole PlayStation 5, jakož i jejich společný datum vydání. Oproti ostatním světovým trhem dorazí do Evropy s týdenním zpožděním.
Po několika měsících čekání je to skoro tady. PlayStation 5 bude i v Česku dostupný od 19. listopadu. Levnější varianta PlayStation 5 Digital Edition bez Blu-ray mechaniky bude stát 399,99 €. Plnohodnotný varianta s mechanikou bude v prodeji za 499,99 €.
Už o týden dříve, tedy 12. listopadu bude nová konzola v prodeji ve Spojených státech, Japonsku, Kanadě, Mexiku, Austrálii, Jižní Koreji a na Novém Zélandu. Předprodej konzoly byl u většiny prodejců i na Slovensku spuštěn okamžitě po oficiálním potvrzení cen a data vydání.
Kolik konzol bude po spuštění prodeje dostupných, je v této chvíli sporné. Sony o oficiálních číslech nemluví, ale podle odhadů analytiků jejich plánuje do konce vyrobit zhruba 11 až 15-milionů kusů. Výroba konzoly přitom podle neoficiálních informací běží již několik týdnů až měsíců.
Lákadlem zejména pro ty, kteří předchozí generaci PlayStation nevlastnili, bude nová nabídka PlayStation Plus Collection. Půjde o nový benefit pro předplatitele online služby PlayStation Plus, kteří budou mít v den vydání konzoly k dispozici knihovnu vybraných titulů z konzoly PlayStation 4. Patřit mezi ně bude například i The Last Of Us Remastered, God of War, Uncharted 4 nebo i The Last Guardian. Zatím není jasné, zda jde o fixní nabídku nebo ji plánuje Sony postupně rozšiřovat.
Kromě informací o samotné konzole se dočkalo oznámení i několik nových titulů a světlo světa spatřilo i pár gameplay trailerů na již oznámené hry. Oznámení bez jakýchkoliv záběrů ze hry dostalo pouze pokračování série God of War, ve kterém se tentokrát budeme moci těšit na Ragnarok.
Britská společnost Engler představila první model super výkonné čtyřkolky FF. Vůz je vybaven upraveným motorem V10, vypůjčeným ze superauta Audi R8. Dostal také přední a zadní optiku.
Tvůrcem vozu je Slovák Viktor Engler, nyní žijící ve Velké Británii, který už 10 let snil o své vlastní automobilce.
FF váží 1100 kilogramů. V zadní části čtyřkolky je motor 5,2 V10, který byl s největší pravděpodobností upraven dvojicí turbín. Jeho výkon je 1100 koní. Tím se poměr výkonu a hmotnosti modelu FF zvyšuje na 1 hp. na kilogram.
Typ pohonu je stále neznámý, ale trakce se přenáší na kola prostřednictvím sedmistupňového „robota“ se dvěma spojkami, který byl převzat také z Audi R8. Na stovku Engler FF zrychlí za 2,5 sekundy a maximální rychlost překročí 350 km/h.
Během brzdění se setkáte s 15,75 palcovými předními brzdovými kotouči a 15 palcovými vzadu. Kola FF mají průměr 20 palců.
Čtyřkolka je ovládána volantem motocyklu a kabina poskytuje prostor pro řidiče i spolujezdce. Před volantem je umístěn digitální displej a funkce vozu můžete ovládat pomocí mobilní aplikace.
Uprostřed hospodářských nepokojů, povodní a celosvětové pandemie koronaviru vzrostly v Súdánu ceny některých základních potravin o 50%. Miliony lidí tak čelí těžkostem.
Rekordní záplavy, které si v Súdánu vyžádaly desítky životů a zničily nebo poškodily desetitisíce domů i pandemie koronaviru. Faktory, které mají za následek, že chleba nebo cukr stojí nyní v této zemi o polovinu více. Míra inflace se díky tomu zvýšila na rekordních 167%, oproti 144% v červenci. Vláda minulý týden po prudkém poklesu měny vyhlásila stav ekonomické nouze.
V dubnu vláda zvýšila minimální mzdu z 245 na 3 000 súdánských liber.
Někteří lidé obviňují z nesnází země vládu. V dubnu totiž zvýšila minimální mzdu z 245 na 3 000 súdánských liber, což je největší nárůst platů v historii země. Tento krok byl ale „financován tiskem více peněz, protože neexistují žádné zdroje“, řekl pro Guardian ekonom Hafiz Ibrahim.
Podle agentury Reuters vláda stále čeká na slíbený finanční balíček ve výši 400 milionů dolarů od dárců, který bude spravovat Světová banka.
Naučte se, jak funguje bránice, co je to „turbulence vzduchu“ a jak během cvičení ovládat pomocné dýchací svaly.
Mozkový kmen je zodpovědný za dýchání a přitom vykazuje úžasnou rychlost a přesnost. Tato část mozku obsahuje velkou instinktivní sílu. Dechová technika Hatha jógy vám umožňuje obnovit spojení mezi myslí a prvotními instinkty, za které odpovídá mozkový kmen.
Sportovci i váleční umělci objevují prvotní sílu dýchání prostřednictvím správně vypočítaného vynuceného výdechu. V józe je tato praxe zdokonalována koordinací rytmu dýchání s pohyby ásan, kde je vdechování obvykle spojeno s expanzí a výdech s prohlubováním. Pránájáma tento proces vylepšuje.
Nadechněte se a vydechněte
Hlavní hnací silou při vdechování a výdechu je bránice. Jedná se o tenký sval ve tvaru polokule, který odděluje hrudní dutinu od břišní dutiny. Když se bránice stáhne, hrudník se roztáhne a vytvoří podtlak v hrudní dutině, což způsobí, že vzduch bude nasáván do plic průdušnicí. Kontrakce bránice také jemně masíruje břišní orgány.
Na rozdíl od většiny ostatních kosterních svalů se bránice rytmicky stahuje a uvolňuje pod kontrolou autonomního nervového systému prostřednictvím bránicového nervu. Nejsme si vědomi bránice, nepociťujeme ji, dokud nepřemýšlíme o její funkci.
Techniky jogového dýchání, jako je pránájáma, zahrnují vědomou kontrakci bránice a kontrolu dechu, což znamená, že je obnoveno spojení mezi vědomým a nevědomým.
Tyto obrázky ilustrují cyklus kontrakce a relaxace bránice. Když se membrána během inhalace stáhne, plíce se pružně roztáhnou a nasávají vzduch. Membrána se poté uvolní a plíce pasivně vyfouknou jako balón a uvolní vzduch.
Ujjayi dech
Když dýcháme, vzduch prochází nosohltanem, poté průdušnicí a do plic, kde je krev nasycena kyslíkem a zbavuje se oxidu uhličitého. Nosohltan je pokryt sliznicí bohatou na krevní cévy. V dutinách se tvoří turbulence, díky nimž veškerý vdechovaný vzduch, který se mísí, kontaktuje sliznici a zahřívá se před vstupem do dolních cest dýchacích.
Pod nosohltanem je glottis, jejíž otevírání a zavírání reguluje tok vzduchu do dolních dýchacích cest. Za normálních podmínek k ovládání otevírání a zavírání hlasivek dochází nevědomky.
Technika jogového dýchání zahrnuje vědomou regulaci průtoku vzduchu hlasivkami. Například uzavíráme hlasivku, když děláme nauli, takže podtlak generovaný kontrakcí bránice při vdechování zvedne střevní obsah, místo aby nasával vzduch průdušnicí.
Úmyslné zúžení glottis vytváří turbulence v nosohltanu. Díky tomu je vzduch aktivněji v kontaktu se sliznicí nasycenou krví a více se zahřívá. Turbulence vzduchu navíc vytváří zvukové vibrace podobné těm, které produkují plameny ohně. Tento proces ohřevu a vibrací, který hraje zásadní roli v pránájámě (dýchání ohně), se nazývá dýchání ujjaya.
Doplňkové dýchací svaly
Zapojení pomocných svalů do dýchacího procesu umožňuje zvýšit vitální kapacitu plic a zvýšit turbulenci vzduchu v dýchacích cestách. Obvykle si neuvědomujeme aktivitu těchto svalů (stejně jako svalů odpovědných za držení těla), ale cvičení jógy nám to umožňuje.
Zaměřením na kontrakci těchto svalů a řízení jejich pohybů můžete dosáhnout velmi důležitých výsledků. Tento proces nastolení vědomé kontroly doplňkových dýchacích svalů je znázorněn na následujících stránkách s příklady postojů Siddhasana, Virabhadrasana II, Tadasana a Uttanasana.
Doplňkové dýchací svaly
Napněte bederní páteř kontrakcí erektorové páteře a bederního svalu quadratus. V tomto případě spodní část hrudníku klesá.
Vyvažte tuto akci jemným stahováním přímého břišního svalu. V tomto případě spodní přední strana hrudníku klesá a bránice je přitlačována k břišním orgánům, což přispívá k jejímu posílení a dynamičtější kontrakci.
Spojte lopatky stažením kosodélníkového svalstva. To umožňuje, aby se hrudník otevřel ještě více.
Zatímco držíte kosočtverečné svaly ve staženém stavu, současně stahujte pectoralis minor a sternocleidomastoidní svaly. Zároveň se hrudní koš zvedá a rozšiřuje jako měch. Na konci cvičení položte ruce na kolena, abyste ještě více otevřeli hrudník (stahem svalu latissimus dorsi).
Vydechování
Využijte prvotní sílu dýchání v různých pozicích. Při výdechu jemně stahujte přímý břišní sval, příčný břišní sval a mezižeberní svaly. Rytmické kontrakce tohoto druhu pomáhají navázat spojení mezi vědomím a podvědomím v procesu provádění ásan.
Synergie
Trénujte doplňkové dýchací svaly tak, aby při dýchání synergicky pracovaly na rozšíření a smrštění hrudního koše.
Kontrakce pomocných dýchacích svalů (v různých kombinacích) zvyšuje vitální kapacitu plic během inhalace. Můžete například kombinovat působení kosodélníkového svalstva a pectoralis minor svalu nebo přímého břišního svalu a čtvercového svalu dolní části zad (jako v Tadasanu).
Současná kontrakce přímého břišního svalu, příčného břišního svalu a mezižeberních svalů pomůže vytlačit vzduch z plic při výdechu.
Povědomí o doplňkových dýchacích svalech je v józe nesmírně důležité. Začněte s velmi jemnou kontrakcí a postupujte pomalu vpřed. Cvičení jógy by nemělo být vynucené, zejména dýchací techniky. Buďte velmi opatrní a vždy trénujte se zkušeným instruktorem.
People wait for planes at Split airport, as Croatia struggles with more cases of coronavirus disease (COVID-19), in Split, Croatia August 20, 2020. Picture is taken August 20, 2020. REUTERS/Antonio Bronic
Vedoucí představitelé evropských společností v oblasti cestovního ruchu apelují, aby vlády ukončily požadavky na karanténu a místo toho přijaly koordinovaná omezení a testování. „Tato chaotická situace vyžaduje vaše okamžité osobní zapojení,“ stálo dle agentury Reuters v dopise od více než 20 průmyslových skupin pro předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyen.
Dopis byl podepsán obchodními subjekty, které zastupují více než 5 000 společností a miliony pracovníků z odvětví od letectví a cestovních kanceláří po restaurace a kempy.
Žádost vzešla poté, co data společnosti ACI Europe, která prosazuje kolektivní zájmy evropských letišť, ukázala značný pokles. Počet cestujících v prvních dvou týdnech září klesl o 73%. V srpnu to pak bylo o 65%. Společnost ACI Europe se pod dopis také podepsala.
Společnosti žádají, aby byl tento problém prioritou a připomínají, že cestovní ruch tvoří 10% z celkové hodnoty veškerého zboží a služeb vyrobených v ekonomice.
Exekutiva EU navrhla tento měsíc společný „semafor“, který má koordinovat cestovní omezení mezi státy EU. Ve čtvrtek proběhlo dle agentury Reuters nezávazné hlasování, kdy evropští zákonodárci vyzvali členské státy, aby v boji proti pandemii přijaly společné metodiky.
S rostoucími případy se ale vlády obávají opustit drastičtější omezení a karantény.