menu

Home Blog Strana 3940

Ceny domů v Británii klesly v květnu nejvýrazněji za 11 let

Ceny domů v Británii zaznamenali minulý měsíc nejvýraznější pokles za více než 11 let. Uvedla to společnost Nationwide Building Society, která je jedním z největších poskytovatelů hypotečních úvěrů v zemi.

Podle údajů Nationwide Building Society klesly ceny domů v Británii v květnu meziměsíčně o 1,7%. Pro srovnání, v dubnu se o 0,9% zvýšily. Květnový pokles byl nejvýraznější od února 2009. Zároveň byl výraznější i ve srovnání s odhady ekonomů, kteří počítali s poklesem cen o 1%.

Meziročně se ceny domů v květnu zvýšily o 1,8%. To znamená prudké zpomalení růstu cen v porovnání s vývojem v dubnu, kdy růst dosáhl 3,7%. Ekonomové zpomalení růstu cen předpokládali, očekávali však, že růst dosáhne přibližně 2,8%.

Aktivita na realitním trhu se v důsledku opatření ke zmírnění šíření nového koronaviru prudce zpomalila, řekl hlavní ekonom společnosti Nationwide Robert Gardner. Jak dodal, střednědobé vyhlídky pro trh s nemovitostmi zůstávají velmi nejisté a jak se situace na trhu bude dále vyvíjet, závisí do značné míry na zotavování dalších sektorů hospodářství.

Rezidenční výstavba v USA se v květnu oživila výrazně méně, než se čekalo

Rezidenční výstavba v USA se v květnu mírně oživila po dubnovém pádu na pětileté minimum. Zotavení však bylo výrazně slabší, než se očekávalo.

Počet nově zahájených staveb se v květnu zvýšil o 4,3% a v přepočtu na celý rok dosáhl na sezónní upravené bázi 974.000 obytných jednotek, uvedlo americké ministerstvo obchodu. V dubnu počet nově zahájených staveb domů padl o 26,4% na revidovaných 934.000. Ekonomové počítali s nárůstem celoročního tempa o 22,9% na 1,095 milionu z původně uváděných 891.000.

Stavebníci doufají, že postupným otevíráním ekonomiky zaznamená trh s bydlením prudké oživení, které podpoří i ultra nízké úročení hypoték. Někteří analytici jsou však opatrní a varují, že zotavování může narušit případná další vlna epidemie nového koronaviru. Ta by způsobila, že potenciální zájemci by odložily hledání nového bydlení.

Počet nových stavebních povolení v květnu stoupl o 14,4% a v přepočtu na celý rok dosáhl 1,220 milionu po poklesu o 21,4% na 1,066 milionu v dubnu.

Celkový dluh USA v 1. čtvrtletí vzrostl o 11,7% na 55,9 bilionu USD

Celkový dluh USA vyskočil v 1. čtvrtletí na 55,9 bilionu USD (49,26 bilionu korun). Výrazně stouply veřejný dluh a dluhy firem.

Dluh se prudce zvýšil a čistý podíl domácností klesl v prvních třech měsících roku, kdy se začaly pociťovat první následky pandemie nového koronavirus uvedla americká centrální banka.

Celkový domácí dluh v 1. čtvrtletí vyskočil o 11,7% na 55,9 bilionu USD, uvedl Fed ve své čtvrtletní zprávě o domácích finančních účtech. V posledním čtvrtletí loňska se dluh zvýšil o 3,2%.

Propad akciových trhů způsobil, že čistý majetek klesl o 7,4 bilionu USD na 110,8 bilionu USD. Wall Street se však od té doby výrazně zotavila a většinu ztrát vymazala. Hodnota akcií v 1. čtvrtletí klesla o 7,8 bilionu USD, zatímco se hodnota nemovitostí zvýšila o 400 miliard USD.

Celkový dluh firem v 1. čtvrtletí vzrostl o 18,8%. Dluh federální vlády stoupl o 14,3% a překonal 26 bilionů USD. Dluh domácností se zvýšil o 3,9%, přičemž hlavním důvodem bylo zvýšení dluhu na hypotékách o 3,2%.

Firemní zisky se vrátili v čase

Akciové trhy zaznamenaly od březnového propadu růst o více než 30%. 

Na takové zhodnocení museli investoři předtím čekat více než dva roky. Jejich apetit roste spolu s tím, jak roste objem nově „vytištěných peněz“. Centrální banky naplno spustili záchranné programy a měsíčně pumpují do ekonomik miliardy dolarů. Na jedné straně je to správná reakce na záchranu ekonomik. Na druhé straně se však investoři tváří, jako bychom se posunuli v čase do první poloviny roku 2022 a všechny ekonomické ztráty jsou již vymazány. 

Zisky firem v prvním čtvrtletí poklesly a jejich největší pokles se očekává s příchodem výsledků sezóny za druhý kvartál. Zisky na akcii se propadly na úrovně z roku 2017. Firmy se tak vrátili v čase zpět o dva roky. Je přirozené, že akciové trhy pracují s budoucím očekáváním a jsou v předstihu před reálnou ekonomikou. 

Dovolená u moře: nejbezpečnější jsou čtyři přímořské země

Chorvatsko, Černá Hora, Řecko a Bulharsko – to jsou země, které premiér považuje za nejbezpečnější ze zahraničních zemí pro letní dovolenou.

Nadále jsme však mezi bezpečné země z hlediska epidemiologické situace nezařadili například Itálii, Španělsko, Portugalsko, Turecko či Egypt, které bývají oblíbenými rekreačních destinacemi Čechů.

Nejbezpečnější destinací je však podle Babiše stále Česko nobo Slovensko.

Nejbezpečnější v „koronasvětě“ je Švýcarsko

Podle posledních zpráv je Švýcarsko nejbezpečnější zemí na světě, pokud jde o onemocnění Covid-19. Zprávu publikovala společnost Deep Knowledge Group, která se specializuje na regenerativní medicínu. Posuzovala bezpečnostní a rizikové faktory pro koronaviry v 200 zemích.

Švýcarsko se s celkovým skóre 752 bodů umístilo na špičce seznamu na základě posouzení 130 parametrů. Jeho efektivní systém monitorování, program karantény, léčba a detekce viru byly podle Times of India rozhodující při předcházení „nadměrnému zatížení“ v systému zdravotní péče krajiny.

Zpráva také vysvětluje, že Švýcarsko se umístilo na vrcholu zejména kvůli pokračujícímu poklesu míry šíření infekce a úmrtnosti a různých dalších faktorů, které zemi pomohly zajistit zdravou postpandemickou ekonomiku.

Studie seřadila 200 zemí do čtyř úrovní bezpečnosti. Česko je třetí, spolu se Slovenskem, Španělskem, Francií, Británií, USA a dalšími.

Drastický propad příjmu z cestovního ruchu pro Chorvatsko

Segment cestovního ruchu, který tvoří v Chorvatsku až 20% HDP, letos očekává drastický propad příjmů až o 75%. Pro srovnání, v loňském roce překročily příjmy od zahraničních turistů hranici 10 miliard eur. Podle průzkumu, který provedla Chorvatská obchodní komora začátkem dubna, cestovní agentury a společnosti poskytující ubytování a stravování zaznamenaly největší ztráty. Až 92% z nich uvedlo, že očekávají dlouhodobý negativní vliv na své podnikání.

Vzhledem k současné situaci bude naděje na jakékoliv oživení turistické sezóny záviset na okolních zemí, ale zejména od tradičních návštěvníků – Němců, Slovinců, Rakušanů, ale i Čechů a Slováků.

Elena Graf: A New Era of Event Design Inspired by Art?

Screenshot

In 2012, visual artist Elena Graf was commissioned as the lead designer for one of the world’s most prominent international economic forums. Her task was to develop a unique visual identity for the event—one that reflected both its global significance and cultural context.

Graf introduced a bold artistic direction by integrating hand-drawn compositions into the forum’s overall design. Her approach diverged from the typical use of digital graphics and corporate branding, opting instead for large-scale panoramic illustrations that celebrated the architectural and historical beauty of the host city.

A New Standard in Visual Identity

For the event, which took place in June 2012, Elena Graf produced ten panoramic sketches that became a central visual feature throughout the forum. These artworks were displayed across pavilions, meeting rooms, and key discussion spaces, creating an immersive and memorable backdrop for global leaders, thinkers, and participants.

Graf’s work emphasized authenticity and craftsmanship, aiming to deepen the connection between the environment and the forum’s purpose. Her use of fine art not only enhanced the aesthetic appeal but also introduced a sense of narrative and place that resonated throughout the venue.

Recognition and Lasting Impact

The forum’s attendees and international media praised the visual presentation as innovative and refreshing. Graf’s hand-drawn aesthetic marked a significant departure from previous years, setting a new standard in the integration of art within professional event settings.

Her contributions helped spark a wider conversation about the role of artistic expression in international forums. By blending cultural storytelling with strategic design, Graf elevated the visual experience of the event, reinforcing the importance of creative vision in large-scale productions.

A Lasting Legacy in Visual Storytelling

Elena Graf’s role in shaping the identity of a major global gathering demonstrates the powerful impact of visual storytelling. Her work remains a benchmark in how fine art can be woven into the fabric of economic and professional events—offering more than decoration, but rather, a deeper narrative experience.

Her contributions continue to inspire a shift toward human-centered, artistic approaches in event design, proving that creativity and culture have a vital place in shaping the world’s most important conversations.