Počáteční vlna covidu-19 zabránila ve většině zemí po celém světě shromažďování uvnitř budov. Mnoho měst reagovalo rychlým přehodnocením toho, jak by mohl život venku vypadat. Paříž je jedním z nich.
Některá města zavedla ulice pouze pro pěší, z parkovacích míst udělala pop-up restaurace a přidala další cyklostezky. Proměnila oblasti kdysi zaplněné auty na místa vhodná pro pěší a cyklisty.
Změny se projevily nejen ve zvýšené ekonomické aktivitě. Studie podle BBC také ukázaly, že se virus může šířit méně rychle ve vysoce pěších čtvrtích. Mnoho míst nyní tyto iniciativy zrušilo, protože život se vrátil do normálu. Některá města se ale pevně drží svých vylepšení pro chodce i cyklisty a dále prosazují rozšiřování prostoru bez aut.
Wondering how successful those new Paris bike-lanes have been? New cyclists account for almost 6 in 10 users of new protected lanes. More women are on bikes. And 62% of residents of the Paris Region want the new bike-lanes to be made permanent. Via @roadcc https://t.co/N8pi8Igzee
— Brent Toderian (@BrentToderian) October 7, 2022
Patnáctiminutové město
Již před pandemií Paříž nabrala kurz k tomu, aby se stala vstřícnější k chodcům. V rámci celoměstského úsilí o snížení počtu aut byla dolní nábřeží, která vedou podél řeky Seiny, koncem roku 2016 plně zpřístupněna pro pěší, což se v roce 2018 stalo trvalým.
V roce 2020 byla znovu zvolena starostka Anne Hidalgo částečně díky její podpoře „15minutového města“. Jde o nový urbanistický koncept, který obyvatelům umožňuje plnit všechny jejich každodenní úkoly od nakupování přes školu až po práci do vzdálenosti 15 minut chůze nebo jízdy na kole.
Pandemie spojená s četnými stávkami ve veřejné dopravě pouze posílila popularitu iniciativ zaměřených na člověka a udržitelnost z hlediska životního prostředí. „Krása cestování pěšky v Paříži je od covidu ještě více zdůrazňována,“ říká Kathleen Peddicord, zakladatelka Live and Invest Overseas. „Veřejná doprava byla po dlouhou dobu zakázaná, poté zas bylo nepohodlné nosit roušky. Takže více lidí začalo používat nohy.“
Nejen chodci, ale i cyklisté se radují
Pro odlehčení automobilové dopravy byly zavedeny také další cyklostezky. Ve skutečnosti město plánuje do roku 2026 přidat dalších 180 km cyklostezek a 180 000 parkovacích míst pro kola.
„Žiju v Paříži 14 let a mohu s jistotou říci, že jsem nikdy neviděla větší celoměstskou proměnu než tu, která zde proběhla v poslední době s cílem povzbudit cyklisty,“ říká Sadie Sumner, která vede v Paříži pobočku cykloturistické společnosti Fat Tire Tours.
Hlavní průjezdy, jako je Rue de Rivoli v centru Paříže, byly zredukovány na jeden jízdní pruh, zatímco stezky pro cyklisty byly rozšířeny na šířku tří pruhů pro auta.
Město také plánuje do roku 2026 vysadit 170 000 stromů se záměrem ochladit Paříž, aby byla pohodlnější a příjemnější pro chodce i cyklisty. V očekávání, že město bude pořádat olympijské hry v roce 2024, bude most mezi Eiffelovou věží a Trocaderem také plně pro pěší.
Celkově obyvatelé ocenili rozsáhlé změny a těší se na další. „Místním se to moc líbí, jezdí tu méně aut a lidé se zdají být trochu uvolněnější,“ komentuje proměnu pařížský rodák Roobens Fils, který bloguje na Been Around the Globe. Jeho tipy pro pěší cestovatele jsou:
- parc Rives de Seine, 7 km dlouhý úsek u řeky
- rue Montorgueuil v srdci Paříže se svými obchody se sýrem, vínem a květinami
- rue Saint Rustique na Montmartru pro své starobylé dlažební kostky (toto je nejstarší ulice v Paříži)
- Cour Saint Emilion pro své butiky, kavárny a restaurace.