Pařížané budou v neděli hlasovat o zavedení vyšších parkovacích poplatků pro řidiče sportovně užitkových vozů (SUV), uvedla agentura AFP. Cílem opatření, které prosazuje pařížská radnice, je snížit znečištění a zvýšit bezpečnost silničního provozu. Mělo by se týkat jen návštěvníků hlavního města a jsou v něm četné výjimky pro rezidenty.
Socialistická starosta francouzské metropole Anne Hidalgová vyzvala 1,3 milionu voličů, aby hlasovali „pro nebo proti zavedení zvláštní sazby za parkování těžkých, těžkopádných a znečišťujících osobních automobilů“. Referendum se podle ní týká vozů SUV nebo silných vozidel s pohonem všech čtyř kol.
Parking hefty vehicles in Paris could soon come with a matching price tag if a Sunday referendum to triple the cost for SUVs is passed, in a vote that has raised the hackles of some drivers in the French capital.https://t.co/ZZ14GkSY3D
— AFP News Agency (@AFP) February 2, 2024
Pokud Pařížané opatření odhlasují, budou muset návštěvníci metropole, jejichž spalovací nebo dobíjecí hybridní vozidlo přesáhne 1,6 tuny, respektive dvě tuny v případě elektromobilu, zaplatit 18 eur za hodinu parkování v centrálních čtvrtích a 12 eur ve vnějších čtvrtích. V současné době platí za parkování v centru šest eur na hodinu a na okraji Paříže čtyři eura.
Podle radnice se opatření nebude týkat pařížských rezidentů a profesionálů, kteří parkují ve své zóně, taxikářů na vyhrazených stanovištích, řemeslníků, zdravotníků a osob se zdravotním postižením.
„Čím větší (auto) je, tím více znečišťuje,“ odůvodnila opatření v prosinci Hidalgová, která již zprůchodnila nábřeží Seiny, zakázala vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli, a ozelenila 200 ulic tím, že z nich odstranila dopravu.
Mezi další argumenty radnice patří bezpečnost silničního provozu, protože nehody s vozy typu SUV jsou podle ní „dvakrát fatálnější pro chodce než srážky se standardními automobily“, a „lepší sdílení veřejného prostoru“, protože velká auta zabírají na silnici více místa.
Nevládní organizace WWF označuje vozy SUV za „úlet“, pokud jde o globální oteplování. Jsou o 200 kilogramů těžší, o 25 centimetrů delší a o deset centimetrů širší než běžný automobil, k jejich výrobě je zapotřebí více materiálů, spotřebují o 15 procent více paliva a vypouštějí o 20 procent více emisí oxidu uhličitého než sedan, uvádí WWF.
Motoristické asociace však iniciativu kritizují. Některé z nich například popírají, že by nové SUV znečišťovalo ovzduší více než malé auto na diesel vyrobené před rokem 2011.
Paříži si v dubnu 2023 takto odhlasovala zákaz sdílených elektrických koloběžek. Hlasování se zúčastnilo 103.000 lidí, tedy jen sedm procent voličů hlavního města.