Polovina letů v Evropě byla loni v létě zpožděna a v roce 2022 bylo každý den zrušeno téměř 2 000 letů, odhaluje nová zpráva. Informace přinesl server Euronews.
Údaje zveřejněné evropským orgánem pro řízení letového provozu Eurocontrol nebudou pro cestující, z nichž mnozí zažili dlouhé fronty a na poslední chvíli zrušené lety během roku 2022, žádným překvapením.
Staff shortages in airports, canceled flights and long security lines have made this summer a particularly stressful time for air travel.
— Lonely Planet (@lonelyplanet) July 12, 2022
🧳 Now, missing and delayed luggage rates are increasing too. https://t.co/TM5Tj8Bnvd
Dvě třetiny letů odlétaly v průběhu roku včas – což je výrazný pokles oproti průměru roku 2019 – o 73 procent. Ale „situace se během léta výrazně zhoršila,“ uvádí zpráva.
„Dochvilnost odletů poklesla pod 50 procent na začátku července a mezi 50 až 60 procenty po většinu léta,“ uzavírá Eurocontrol.
Zrušeny byly statisíce letů, uvádí server Euronews. Zhruba 6,9 procenta všech plánovaných cest bylo uzemněno – téměř dvojnásobek průměru roku 2019, který činil 3,5 procenta. Ne všechny evropské země a letiště si ale vedly stejně.
Která letiště měla nejvíce zpožděných odletů?
Eurocontrol seřadil 20 největších evropských letišť podle přesnosti příletů a odletů. Z největších evropských letišť zaznamenaly nejnižší míru včasného odletu Lisabon a Frankfurt. Více než polovina (54 procent) letů odlétala z Lisabonu přesně. Z Frankfurtu to bylo pouhých 56 procent.
Na třetím místě z hlediska přesnosti bylo letiště Paris CDG, které bylo loni v létě postiženo stávkami. Pouhých 56,8 procenta letů odletělo včas. London Gatiwck se umístil na čtvrtém místě s 57,5 procenty letů odlétajících včas.
Spodní šestku uzavírají londýnské Heathrow a amsterdamský Schiphol, obě rovněž s mírou dochvilnosti odletů horší než 60 procent. Na druhém konci žebříčku jsou Oslo a Madrid. 81 procent letů odletělo z Madridu včas, z Osla to bylo 77,2 procenta.
Které země měly nejhorší zpoždění
Zpráva Eurocontrol také seřadila země podle zpoždění při řízení letového provozu. Řízení letového provozu není celkovým zpožděním, ale je „velmi významné“, protože měří přidaný čas před vzletem způsobený nedostatkem řízení letového provozu.
Letecká doprava není po Evropě rozložena rovnoměrně. Velká Británie je nejrušnějším uzlem řízení letového provozu, následuje Německo, Španělsko a Francie. Nejrušnější země však nebyly nutně nejhůře postiženy.
Spojené království a Španělsko dohromady představovaly pouhých 12 procent celkových zpoždění řízení letového provozu.
Na druhou stranu Německo představovalo téměř třetinu (30 procent) všech zpoždění. To je z velké části způsobeno špatnou funkcí německého prostoru řízení letového provozu v Karlsruhe, kde se zpoždění oproti roku 2019 zvýšila o 165 procent.
Francie také dosáhla špatného skóre, když zaznamenala 21 procent zpoždění.
Proč byla přes léto tak velká zpoždění
Hlavní příčinou chaosu byl nedostatek zaměstnanců. Během pandemie covid-19 bylo propuštěno mnoho tisíc pracovníků v letectví. Poté se letecké společnosti a letiště loni potýkaly s náhlým nárůstem počtu cestujících.
Válka na Ukrajině také omezila dostupný vzdušný prostor, uvádí zpráva Eurocontrolu. „Uzavření ruského vzdušného prostoru znamenalo značné množství delších přesměrování, zatímco zvýšené vojenské využití evropského vzdušného prostoru narušilo obvyklé dopravní toky,“ píše se ve zprávě.
Odhaduje se, že 650 letů denně bylo nuceno létat na jiných trasách kvůli válce na Ukrajině.