Sága dodávek bojových letounů na Ukrajinu se odehrává před očima mezinárodního společenství už několik měsíců. Původně měli první „Fighting Falcony“ dostat ukrajinští piloti na konci roku 2023, nyní se mluví o větších dodávkách až v roce 2025 a prvních kusech nejdříve v průběhu roku 2024.
Odpůrci dodávek bojových letounů na Ukrajinu dlouhodobě operovali zejména s názorem, že Ukrajina nebude schopná sofistikovanější západní techniku dlouhodobě udržovat. Proto půjde jen o jakési plácnutí do vody, které sice možná podpoří ukrajinskou armádu jednorázově, ale dlouhodobou situaci na bojištích nezmění.
Problematika dlouhodobého provozu a zejména dodávek náhradních dílů však byla uvnitř NATO intenzivně řešena a zdá se, že se ji nakonec podařilo vyřešit. Ukrajinské víceúčelové letouny F-16 projdou po bojovém nasazení „důkladnou údržbou“ v Polsku. Uvedl to William A. LaPlante, náměstek ministra obrany USA pro akvizice, kterého cituje rumunský portál defenseromania.ro.
Přezbrojení ukrajinského letectva
Stroje F-16, které Ukrajinci dostanou od několika evropských zemí včetně Nizozemska, Dánska, Norska a časem pravděpodobně i Belgie, budou předány v dobrém technickém stavu. Země výrobce, Spojené státy, přitom dlouhodobě přemýšlejí o tom, jak zajistit údržbu této flotily. Pokud by se totiž podařilo F-16 udržet ve významnějším počtu operační po delší dobu (samozřejmě se všemi dodávkami potřebné výzbroje), mohlo by se stát, že Ukrajinci postupně převezmou hlavní roli na svém vlastním nebi.
Jak dokazují dlouhodobé statistiky leteckých soubojů, letouny F-16 s moderními typy radiolokátorů a vyzbrojené protiletadlovými řízenými střelami AIM-120 AMRAAM s doletem až přes 100km, mají nad sovětskými a ruskými stíhacími konstrukcemi dlouhodobě navrch. To se naposledy ukázalo v únoru 2019 během střetu indického a pákistánského letectva nad pohořím Kašmír. Ačkoli Indové vrhli do bitvy výkonné ruské letouny Su-30MKI, pákistánské F-16 si v soubojích na velkou vzdálenost připsaly minimálně jeden, spíše však dva sestřely ruských strojů.
Americké ministerstvo obrany přitom plánuje poskytnout ukrajinské flotile letounů F-16 rozsáhlé zásoby náhradních dílů. Tak, aby mohly být efektivně provozovány a prováděna údržba. V opačném případě, řekl LaPlante, by byly stroje během „několika měsíců“ vyřazeny z provozu.
Polská společnost PZL Mielec bude servisovat F-16
Polsko přezbrojilo část svého letectva na západní techniku zhruba ve stejné době jako Česká republika. Bylo to v roce 2004, kdy zástupci ČR podepisovali první smlouvu na pronájem švédských letounů Gripen. Poláci tehdy odolali nabídce společnosti Saab a místo švédských JAS 39 nakoupili osvědčené americké stíhací letouny F-16C Fighting Falcon ve verzi Block 50.
Od té doby není žádným tajemstvím, že v Polsku existují střediska pro servis letounů F-16. Ten lze provádět na základnách taktického letectva v Łasku a Krzesinách. Největší servisní infrastruktura je však ve Vojenském leteckém závodě č. 2 v Bydhošti. Tento závod provádí údržbu pouze omezeného počtu polských letounů, protože většina prací se provádí na vojenských základnách. Potřebnými kapacitami však disponuje pro případ, že by bylo nutné opravovat více letounů najednou. Tedy například v případě jejich bojového nasazení se ztrátami.
Schopnosti WZL2 dokládá smlouva na provádění rozsáhlých údržbářských a generálních oprav 90 amerických letounů F-16C/D. To je přitom celá americká flotila umístěná v Evropě. Střediskem spojeným s F-16 je také zařízení v Mielci. Zde se vyrábějí letecké komponenty a konstrukce pro nejnovější verzi letounů Block 70/72. Polské firmy tak budou ekonomicky a zejména geograficky nejpřirozenějším místem, kde by mohly být ukrajinské F-16 servisovány, udržovány, dozbrojovány a modernizovány.
Řecko a Itálie jako alternativy
Polsko by přitom nemuselo být nutně jediným místem, kde by se s ukrajinskými letadly pracovalo. Pokud by to situace vyžadovala, lze si snadno představit, že by tato letadla zamířila i na jiná místa v Evropě. Například do Řecka, Belgie nebo do Itálie. Všechny tyto státy servisní kapacity na F-16 mají.
V každém případě lze očekávat, že během několika týdnů nebo nejpozději měsíců od zahájení služby F-16 na Ukrajině budou americké letouny s ukrajinskými piloty létat na servis do Polska. To bude dalším velkým vkladem Varšavy do boje za osvobození okupovaných území.