Model Macan vytěžil pro Porsche maximum od svého uvedení na trh v roce 2014. Celosvětově se prodalo přes 800 000 kusů, avšak jeho éra pomalu končí. V Evropě byl již stažen z prodeje kvůli novým předpisům a v roce 2026 bude ukončen globálně. Navzdory spekulacím o možné nové verzi Macanu se spalovacím motorem však Porsche jasně uvedlo, že se jej nedočkáme.
„Abychom model Macan posunuli na novou úroveň, rozhodlo se Porsche už v rané fázi o jeho plné elektrifikaci. Stále si za touto volbou stojíme. Jakmile budou spalovací verze ukončeny, Macan bude prodáván pouze jako plně elektrický model po celém světě,“ komentuje podle serveru Motor1 situaci automobilka.
Není čas na hybrid?
To znamená jediné – jakmile v roce 2026 skončí spalovací Macan, už se nevrátí. Porsche tento krok dnes potvrdilo oficiálním prohlášením. Rozhodnutí je překvapivé nejen kvůli předchozím spekulacím o možném novém benzinovém Macanu, ale také kvůli nedávném vyjádření finančního ředitele Lutze Meschkeho. Ten v listopadu 2023 nevyloučil, že by původně plně elektrické modely mohly dostat hybridní nebo dokonce spalovací varianty.
„V současnosti zkoumáme možnosti, zda by původně plánované plně elektrické vozy nemohly mít hybridní nebo spalovací pohon. Nacházíme se uprostřed konceptuálních rozhodnutí. Co je jasné, je fakt, že se spalovacího motoru jen tak nevzdáme,“ tvrdil v roce 2023 Meschkeho.
Elektřina nestačí
Před měsícem Porsche oznámilo, že investuje značné prostředky do vývoje spalovacích motorů a hybridů. Nyní se ukazuje, že část těchto investic by mohla směřovat na vývoj zcela nového SUV se spalovacím motorem, nezávislého na odcházejícím Macanu. Luxusní německá značka, která spadá pod koncern Volkswagen Group, totiž zkoumá možnost zcela nové modelové řady SUV s pohonem na benzin i hybridní systém.
I kdyby tento projekt dostal zelenou, neočekává se, že by se nové SUV objevilo dříve než okolo roku 2030. Detaily zatím nejsou známé, ale Porsche zmiňuje „nový design s typickým profilem značky“. Automobilka také dodává, že projekt by mohl těžit ze „synergií“ v rámci koncernu Volkswagen, což znamená, že by mohlo sdílet platformu s jinými modely. Například by mohlo využívat platformu Premium Platform Combustion (PPC), která byla použita pro nové Audi Q5.
Verdikt
V oblasti SUV Porsche už potvrdilo elektrickou verzi Cayenne, která dorazí ve střednědobém horizontu. Vedle toho značka plánuje větší, třířadý elektrický model, který zaujme místo nad Cayennem. Co nakonec Porsche přinese? To ukáže až čas.