Nová zpráva norské výzkumné společnosti Rystad Energy, do níž nahlédla televize BBC, varuje před krátkodobým řešením energetické krize v podobě zkapalnělého zemního plynu (LNG). Jeho výroba a přeprava totiž způsobuje oproti plynu přepravovanému potrubím až desetkrát vyšší emise oxidu uhličitého.
Válka na Ukrajině spustila energetickou krizi v Evropě. Rusko utáhlo kohoutky a do popředí se dostal LNG. Ten ovšem podle společnosti Rystad Energy zatěžuje životní prostředí ještě více než plyn dopravovaný potrubím. Firma to uvedla ve zprávě, kterou viděla stanice BBC.
Spalování klasického plynu a LNG produkuje stejné množství uhlíku. Problém zkapalněné verze spočívá v její výrobě a přepravě. Fosilní plyn se nejprve ochladí v obřích „lednicích“ na mínus 160 stupňů Celsia.
Hidden emissions in liquid gas imports threaten targets https://t.co/tPR4Qgtaah
— LNG Global (@lngglobal) November 3, 2022
Jak se plyn stává kapalným, jeho objem se smršťuje, díky čemuž se mnohem snáze přepravuje tankery či cisternovými vozidly. Množství emisí z výroby a přepravy LNG je ovšem oproti standardnímu plynu desetinásobné.
Ve zprávě stojí, že u plynu z Norska společnost zaznamenala 7 kilogramů uhlíku na barel, ale v případě dovozu LGN do Evropy odhaduje průměr přes 70 kilogramů uhlíku.
„Pokud do konce příštího roku Rusko úplně zavře plynové kohouty a veškerý další plyn bude muset pocházet z LNG, zaznamenáme ve srovnání s rokem 2021 dalších 35 milionů tun emisí uhlíku,“ řekl Patrick King ze společnosti Rystad Energy.
Krátkodobé řešení není cestou
„Skutečnou příležitostí v této špatné situaci je zavést pobídky ke snížení spotřeby plynu,“ domnívá se profesor Paul Balcombe z Queen Mary University of London. „Potřebujeme zvýšit energetickou účinnost a přechod na obnovitelné zdroje energie,“ podotkl dále Balcombe.
Varoval, že bychom se na místo krátkodobé řešení v podobě LNG měli zaměřit na dlouhodobý časový horizont a řešit dopady na náklady a finanční a životní prostředí.
Klimatičtí aktivisté podle serveru Canada Today mezitím s obavami pozorují instalaci asi 20 nových LNG terminálů v Evropě.
„Abych byla upřímná, je to opravdu děsivé,“ řekla Eilidh Robb z organizace Friends of the Earth Europe.
Aby byly LNG terminály ekonomicky životaschopné, musejí státy souhlasit s dlouhodobými smlouvami. V dlouhodobém časovém horizontu to může komplikovat snahu odprosit se od fosilních paliv.