I Japonsko letos čelí náporu turistů a rozhodlo se to řešit. Tamní podniky zavádějí systém dvojích cen. Návštěvníci ze zahraničí si připlatí a místní naopak ušetří. Tuto praxi stále více prosazuje veřejný i soukromý sektor. Turisty aktuálně láká i slabý japonský jen. Informují o tom The Guardian a Japan Times.
Oblíbené destinace po celém světě se letos ocitly pod značným náporem turistů. Japonsko láká nádhernou přírodou, architekturou a pro nás exotickou kulturou. Nyní však můžeme k tomuto výčtu přidat i oslabující jen.
Dovolená v Japonsku teď vyjde zahraniční návštěvníky výrazně levněji. V prvním pololetí nejen proto dorazilo do země vycházejícího slunce 17,78 milionu zahraničních turistů, napsal list The Guardian.
Businesses in Japan consider charging tourists more amid surge in visitors https://t.co/1H9Ec129Gs
— The Guardian (@guardian) July 24, 2024
V roce 2023 ji navštívilo 25 milionů turistů. Dalším důvodem obrovského zájmu je konec pandemie covidu-19. Největší masy se na Japonsko valí z Jižní Koreje, Číny, Tchaj-wanu a USA. Příliš velký nápor turistů snižuje životní úroveň místních.
Veřejní činitelé a řada soukromých podniků proto zavádí dvojí ceny pro turisty a místní. Návštěvníky ze zahraničí se snaží odradit vyššími poplatky a místní si udržet výhodnými slevami. Týká se to například historických památek.
Hrad Himedži leží v prefektuře Hjógo asi 100 kilometrů od Ósaky a patří ke světovému dědictví UNESCO. Vstupné pro osoby starší 18 let aktuálně činí 1000 jenů (180 korun). Turisté ze zahraničí si však brzy oproti místním připlatí několikanásobně.
Méně je někdy více
Starosta stejnojmenného města Hidejasu Kjomoto, který opatření navrhl na nedělní tiskové konferenci, chce peníze získané od zahraničních turistů použít k údržbě památky. Různé poplatky navíc zavedly hotely i restaurace.
Místní využívají slevy v lázních s horkými prameny (onsen). Turisté ze zahraničí ale mohou na něco takového rovnou zapomenout. Šéf organizace Hokkaido Tourism Organization vyzval ke dvojím cenám v prefektuře Hokkaidó.
Ta je známa svými krásnými scenériemi a zimními středisky. Dan McCole z Michiganské státní univerzity vysvětlil, že v minulosti provozovatelé podniků přemýšleli nad tím, kolik peněz mají turistům účtovat, aby o ně města nepřišla.
„Nyní mnoha místům nejen že nevadí, že o ně přijdou, ale vybírají poplatky od návštěvníků, aby jich přicházelo méně,“ uvedl McCole. Dodal, že obyvatelé některých destinací už zpochybňují filozofii, že „více znamená lépe“.
Řada z nich naopak pochopila, že „méně je někdy více“. Systém dvojích cen byl specifický pro rozvojové země, což dříve vedlo k obavám z kompromitace veřejného obrazu Japonska coby luxusní turistické destinace, napsal server Japan Times.