V roce 2024 se v Česku prodalo 231 600 nových aut, což je meziroční nárůst o 4,6 procenta. Nejprodávanější byla tradičně Škoda s více než 78 tisíci vozy. Na druhém místě skončil Hyundai a na třetí příčku postoupila Toyota, která tak předběhla Volkswagen. Tři čtvrtiny vozů nakoupily firmy, uvádí Svaz dovozců automobilů.
Podíl elektromobilů na trhu dosáhl 4,7 procenta, což představuje téměř 11 tisíc prodaných vozidel. Zájem o elektromobily podpořil dotační program Národní rozvojové banky, který financoval přes 6 400 firemních elektromobilů. „Ceny elektrických vozů půjdou dolů, protože automobilky budou muset splnit zpřísněné emisní limity,“ uvedl Martin Saitz, generální ředitel Hyundai Motor Czech.
Prodej nových aut v ČR loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a Toyota. Elektromobily tvořily 4,7 procenta.
— ČT24 (@CT24zive) January 7, 2025
SUV zůstávají nejoblíbenější kategorií s téměř polovičním podílem na trhu. Benzinový pohon má 66 procent prodaných vozů, naftové pohony se drží na čtvrtině. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia, Karoq a Kodiaq, informuje Forbes.
Hyundai vyrobil v nošovické továrně 330 890 aut, což je meziroční pokles o 2,8 procenta. Největší část produkce tvořil model Tucson. Výroba elektrického modelu Kona klesla na deset procent celkového objemu. Automobilka oznámila zpomalení výrobních linek a další nevýrobní dny kvůli nižší poptávce, uvádí ČTK.
Prodej motocyklů vzrostl o 14 procent na více než 30 tisíc strojů. Nejprodávanější značkou byla japonská Honda. Naopak u lehkých užitkových a nákladních vozů zaznamenaly automobilky pokles. Výjimkou byl segment autobusů, kde prodeje stouply o 23 procent, přičemž nejvíce se prodávaly české značky Iveco Bus a SOR.
Analytici PwC předpovídají, že letošní registrace zůstanou na podobné úrovni jako loni. „Očekáváme 220 až 235 tisíc prodaných vozů,“ uvedl Pavel Štefek z PwC. Budoucí výsledky ovlivní ekonomické podmínky a plnění emisních norem, píše Forbes.