Za červenec klesl v Číně rapidně prodej elektrických automobilů Tesla. Na vině je především špatná publicita i obavy z nízké kvality výrobků.
Export známých elektrických vozidel do celého světa ale naopak zásadně vzrostl. Uvedl to server CNN. Celkový prodej společnosti tím pádem klesl o necelé procento. Investory pak propad v Číně prozatím neodradil.
V Číně se za červenec prodalo přes 8 tisíc automobilů značky Tesla. Oproti předchozímu měsíci se tedy jedná o pokles o 69 procent. Prodej do celého světa se ale naopak téměř zpětinásobil. V červnu totiž firma odeslala novým majitelům přes 5 tisíc vozidel, o měsíc později už jich ale bylo přes 24 tisíc.
Většina z nich pak putovala do Evropy. Tesla ale exportuje také do Japonska, Austrálie, Singapuru, Hong Kongu nebo na Nový Zéland. Čína se tak pro firmu známého podnikatele Elona Muska stala hlavní základnou a výrobnou pro export.
V poslední době se tedy ukazuje, že čínští zákazníci značku Tesla příliš nevítají. Společnost tak pomalu ztrácí na největším světovém trhu jak pro tradiční, tak elektrická vozidla. V Číně je totiž kritizována především kvůli špatné kvalitě a obavám z nedostatečného zabezpečení výrobků.
Z těchto důvodů také v dubnu na přehlídce aut v Pekingu protestoval naštvaný vlastník jednoho z automobilů Tesla. Jeho rozčílení se postupně stalo na sociálních sítích virálním a ještě více tak podpořilo předchozí kritiku. Kvůli chybě v zabezpečení musela rovněž Tesla v Číně stáhnout z trhu na 300 tisíc vozidel.
Tesla musí v Číně bojovat s lokální konkurencí jako Nio nebo Xpeng
I když je v Číně Tesla jedinou zahraniční automobilkou, která může v zemi zcela provozovat vlastní operace, bojuje čím dál víc s lokální konkurencí. Zejména se společnostmi jako je Nio, Xpeng nebo Li Auto. Minulý měsíc totiž Teslu podle informací čínské Asociace osobních aut poprvé v prodeji dohnaly.
Podle analytika Gordona Johnsona pak Tesla v červenci zodpovídala pouze za 3,9 procent prodeje vozidel na elektrickou baterii. „Každého, kdo to myslí s Teslou vážně, by mělo znepokojovat, že značka ztrácí v Číně. Ta má být totiž pro ni trhem, kde může růst,“ upozornil známý kritik Tesly podle CNN.
Zatím to ale podle trhu s akciemi vypadá, že propad v Číně neměl na investory Tesla zásadnější vliv. „Myslím si, že investoři už nejsou na měsíční výsledky z Číny tak citliví,“ vysvětlil pak jejich chování pro CNN analytik Dan Ives. Samotná společnost Tesla své výsledky měsíčně nezveřejňuje, činí tak pouze po konci každého čtvrtletí. Dosavadní informace tak pocházejí z čínské Asociace osobních aut. Vedení firmy však odmítlo situaci pro média komentovat.