Praha 20. února 2025 (PROTEXT) – Podle nejnovějšího průzkumu, který realizovala MONETA, si aktuálně plánuje nejvíce Čechů sjednat cestovní pojištění a investiční produkty. V rámci investic si chce 21 % z nich nakoupit akcie konkrétních firem a 18 % plánuje nákup podílových fondů. Kromě toho projevilo 19 % respondentů zájem o novinku loňského roku – dlouhodobý investiční produkt (DIP).
„Ekonomický vývoj se v loňském roce projevil i ve finančních úvahách českých domácností. Klesající úrokové sazby způsobily, že si nyní méně Čechů plánuje otevřít spořicí účet či termínovaný vklad, a naopak více z nás uvažuje o zadlužení se formou hypotéky. Trendy se však promítly i do plánování investic, kde je vidět – pravděpodobně kvůli zlepšující se ekonomické situaci domácností – jasný nárůst zájmu o podílové fondy, akcie či nový dlouhodobý investiční produkt,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Gapko, hlavní ekonom MONETA Money Bank.
MONETA aktuálně nabízí čtyřicet podílových fondů, a zájemci si je mohou sjednat buď online, anebo na pobočce s pomocí investičních specialistů. Investovat navíc mohou jednorázově nebo pravidelně už od 300 korun měsíčně.
Banka uskutečnila stejný průzkum již v roce 2023. Meziroční srovnání ukazuje, že Češi ani letos nepodceňují význam cestovního pojištění, které si plánuje sjednat čtvrtina z nich. V Monetě si jej navíc mohou sjednat na pár kliknutí online již od 42 korun za den.
Výrazně vzrostl také zájem o hypotéky. „Hypotéky za poslední dva roky výrazně zlevnily, hlavně díky snižujícím se úrokovým sazbám ČNB. V letošním roce lze očekávat na pětiletých fixacích průměrnou tržní sazbu mezi 4,3 až 4,5 %,“ říká Petr Gapko.
Zároveň stále více rodičů zvažuje založení dětského účtu. Ten lze sjednat zdarma a bez poplatků online pro děti starší 8 let, které k němu získají fyzickou platební kartu a spořicí účet s garantovaným úrokem 3,5 % ročně. Ve své Smart Bance navíc naleznou přehled o všech svých útratách a zároveň se díky chytrým výukovým tipům učí základům finanční gramotnosti. Naopak méně lidí si podle výsledků průzkumu letos plánuje zřídit povinné ručení nebo havarijní pojištění.
Průzkum rovněž potvrdil nárůst zájmů o virtuální karty, což je dáno tím, že lidé čím dál více využívají k placení mobilní zařízení či chytré hodinky. Ve srovnání s loňským rokem je využívá o 10 % více lidí – tomuto trendu vychází MONETA vstříc svou nabídkou, která zahrnuje i speciální designy těchto karet, například s motivy českých krajů a sportovní tematikou.
Výzkumu se zúčastnil reprezentativní vzorek 525 respondentů ve věku 18-65 let. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos během listopadu 2024.