Virgin Atlantic bude provozovat první transatlantický let na světě s čistou nulou, tzn. uhlíkově neutrální. A to již v roce 2023. Informoval o tom server Euronews.
Let mezi Velkou Británií a USA bude poháněn 100% udržitelným leteckým palivem (SAF), nízkoemisním palivem vyrobeným z odpadních materiálů, jako je použitý kuchyňský olej.
Virgin vyhrála britskou vládní zakázku v hodnotě 1 milion liber, oznámenou v květnu, na let Boeingem 787 z londýnského Heathrow do New Yorku na letiště JFK. Let bude klíčovým krokem k „udržitelnému“ letectví, tvrdí ministerstvo dopravy.
One of the airliner’s Boeing 787 planes will make the trip from London to New York using sustainable aviation fuel https://t.co/l8Ow5ulrqY
— TAXI (@designtaxi) December 21, 2022
Co jsou SAF?
Udržitelná letecká paliva SAF se vyrábí ze surovin jako je použitý kuchyňský olej, zemědělský odpad a domovní odpad, například obaly, zbytky potravin a textil.
SAF při spalování stále uvolňují uhlíkové emise. Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) však odhaduje, že omezují emise zhruba o 70–80 procent v průběhu „životního cyklu paliva“.
Je to proto, že jsou vyrobeny z odpadních produktů, u kterých již byl uhlík vypuštěn, nebo z rostlin, které během svého růstu absorbují oxid uhličitý. SAF se v současnosti mísí v 50% poměru s tradičními fosilními palivy.
V kombinaci s „odstraněním skleníkových plynů umožní 100% SAF dosažení uhlíkově neutrálního letu“, řekl mluvčí vlády. Tajemník dopravy Grant Shapps slíbil, že urychlí testování a schvalování technologie SAF.
„Tento průkopnický let s čistými nulovými emisemi, světová novinka, ukáže zásadní roli, kterou může hrát udržitelné letecké palivo při dekarbonizaci letectví v souladu s našimi ambiciózními cíli čisté nuly,“ řekl.
Jak ekologická jsou paliva pro udržitelné letectví
Udržitelná letecká paliva však nejsou řešením emisí z letectví. SAF vypouštějí minimálně tolik CO2 jako petrolej. Úspory skleníkových plynů přicházejí ve fázi výroby.
Výrobní fáze však může být také škodlivá pro životní prostředí. Pokud společnosti pěstují „panenské plodiny“ – nikoli z odpadu – aby vyrovnaly emise, mohou tyto plantáže vést k odlesňování a snížení biologické rozmanitosti.
Používání „panenských“ plodin (tj. nikoli z odpadu) je nesmírně škodlivé, píše server Euronews. Plantáže plodin, jako je palmový olej, řepka nebo sója, jsou hlavní hybnou silou odlesňování. Aktivisté obvinili zastánce SAF, že používají technologii k očištění znečišťujícího průmyslu.
Klimatická poradenská společnost Element Energy kritizovala vládu za její „nerealistický“ plán uhlíkové nuly. Ve zprávě zveřejněné začátkem tohoto roku obvinili vládu, že se spoléhá na neověřenou technologii. Vyzvali ji, aby zastavila plánované rozšiřování letišť na Gatwicku a Lutonu.
Jak rozšířené je používání SAF
Letectví představuje asi dvě procenta světových globálních emisí uhlíku. Studie univerzity v Lundu zjistila, že vyhnutí se pouze jednomu transatlantickému letu ušetří za rok osmkrát více emisí skleníkových plynů než recyklace.
Ale IATA plánuje dosáhnout čisté nuly do roku 2050. SAF jsou často nabízeny jako nejlepší cesta k dekarbonizaci. Poskytovatelé aliance Oneworld – včetně British Airways, American Airlines a Finnair – se zavázali využívat 10 procent SAF do roku 2030.
Iniciativa Evropské komise „ReFuelEU“ navrhla nařídit dodavatelům paliv, aby od roku 2025 používali 2 % SAF – postupně se zvyšující na 63 % v roce 2050.
V roce 2019 představoval SAF pouze 0,1 procenta veškerého leteckého paliva používaného na celém světě. Současný odběr je ale extrémně nízký. V roce 2019 představoval SAF pouze 0,1 procenta veškerého leteckého paliva používaného na celém světě. Zvyšování je problém, protože SAF jsou více než dvakrát dražší než normální paliva.
Vláda Spojeného království požádala letecký průmysl, aby do roku 2025 zprovoznil alespoň tři komerční výrobní závody SAF v Británii. Rovněž přislíbila průmyslu SAF 180 milionů liber. Výbor pro změnu klimatu však odhaduje, že britský letecký průmysl bude do roku 2030 používat pouze sedm procent SAF.