Spojené státy jsou průkopníkem toho, čemu se v letectví říká „5. generace“. Jde o skupinu bojových letounů, které se od typů ze 70. až 90. let odlišují použitím technologie stealth, supervýkonnými radiolokátory a pokročilou fúzí dat. Jeden z pilotů USAF tvrdí, že by si do války vzal raději menší F-35 než výkonnou F-22. Proč?
F-22 Raptor je kombinací technologie stealth, supercruise (schopnosti letět nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování), tzv. supermanévrovatelnosti a pokročilé integrované avioniky. Spolu s širokou logistickou podporou představuje exponenciální skok ve schopnostech bojových letounů.
Raptor plní primárně úkoly vzduch-vzduch. Je však také schopen protizemního boje, čímž letectvu umožňuje plně realizovat operační koncepce 21. století. Jedná se o letoun určený k rychlému vybudování vzdušné nadvlády na velké vzdálenosti a v této činnosti se mu nemůže rovnat žádný známý ani plánovaný stíhací letoun.
Naproti tomu F-35 Lightning II je nejnovější stíhací letoun 5. generace amerického letectva a letectev NATO. A po všech stránkách špička současného leteckého inženýrství. Letectva jím nahrazují hned několik typů (F-16, Harrier, A-10, atd). Pro tyto účely umí efektivně potlačovat hrozby ze vzduchu i ze země. Jeho největší výhodou je špičkové situační povědomí, která dává pilotovi schopnost rozhodovat se efektivně, správně a včas.
Rick Scheff, pilot letounu F-16 Viper amerického letectva (USAF), by dokonce dal při bojovém nasazení přednost F-35 před F-22. „Raptor je nejlepší stíhač vzdušné převahy, ale stejně jako F-15C, který měl původně nahradit, je to letoun bez skutečného poslání v moderním konfliktu. Kdy naposledy americká stíhačka zabila jinou stíhačku ve vzdušném souboji? Najděte si to, já počkám,“ vysvětlil své důvody pro Aviation Geek Club.
Vzpomínky na Vietnam
„Je super vzpomínat na druhou světovou válku/Koreu/Vietnam a velké souboje historie. A věřte mi, že bych si přál létat tehdy, ale to prostě není moderní bojiště. V žádném z amerických konfliktů se neodehrávají líté boje proti technologicky moderním protivníkům. I kdyby se nějakým způsobem rozjela skutečná válka proti modernímu protivníkovi, dny bojů na dohled by byly pryč,“ pokračoval Scheff.
„Ve válce proti Rusku nebo Číně bychom se zabíjeli z co největší vzdálenosti. S ohledem na to je fúze senzorů F-35 a schopnost nést munici i mimo vnitřní pumovnice cennější než schopnost F-22 provádět stylové manévry,“ popsal svůj úhel pohledu.
„Kromě toho skutečná úloha moderních bojových letounů zahrnuje i protizemní boj, blízkou leteckou podporu (CAS), boj proti nepřátelské PVO (SEAD),“ doplnil Scheff. Připomněl tak, že protizemní boj je pouze okrajovou úlohou F-22, vzniklé pro vybojování vzdušné nadvlády nad nejmodernějšími sovětskými letouny své doby.
Víceúčelovost především
„Stejně jako je F-16 Viper v zásadě lepší než F-15C, je F-35 v zásadě lepší než F-22. Víceúčelové letouny inženýři navrhli s ohledem na úkol. Letouny pro ryze protiletadlový boj naopak navrhovali pro válku, kterou nevedeme,“ podotkl zkušený pilot.
„V určitém okamžiku se otázka, s čím byste raději létali, zúží na následující: ‚Chcete být raději nejrychlejší stíhačkou na světě, nebo chcete raději dělat svou práci?‘ F-35 je určená na práci,“ shrnul Scheff svůj pohled na výhody obou typů letounů.