Více než 15 tisíc smluvních řidičů společnosti Amazon v USA podalo u Americké arbitrážní asociace na internetový obchod žalobu kvůli neproplaceným mzdám a přesčasům. Vadí jim, že je klasifikuje jako nezávislé dodavatele, nikoli plnohodnotné zaměstnance. Na tento případ upozornily americké televize CNN a ABC.
Miliony Američanů dnes pracují na volné noze v oblasti doručování a jízdy pro Lyft nebo Uber. Tato práce má výhodu flexibility a jisté svobody. Postupem času, jak vzrostla její popularita, se změnilo i její vnímání.
Řada šoférů se začala považovat za plnohodnotné zaměstnance dané firmy s nárokem na různé benefity a ochranou, nikoli jen nezávislé dodavatelé s nízkou mzdou. Právě o to teď bojují smluvní řidiči internetového obchodu Amazon.
Thousands of delivery drivers filed legal claims against Amazon on Tuesday, alleging the company’s classification of them as independent contractors instead of employees has led to unpaid wages and other financial losses. https://t.co/3JiPJWKbOQ
— Local 4 WDIV Detroit (@Local4News) June 11, 2024
Oni rozvážejí potraviny nebo balíčky ze skladových center v rámci služby Amazon Flex, uvedla televize CNN. Společnost je však neklasifikuje jako zaměstnance, ale nezávislé dodavatele. Nemají tedy podmínky jako klasičtí zaměstnanci.
Definice a práva smluvního pracovníka versus zaměstnance byla již v minulosti zuřivě diskutována mezi zákonodárci v Kalifornii. Dnes tam platí zákon umožňující řidičům rozvozových služeb čerpat určité výhody.
Zákaz hromadných žalob
Právě v Kalifornii, ale i v Illinois a Massachusetts podalo v úterý u Americké arbitrážní asociace na Amazon žalobu 15 860 řidičů. Požadují změnu klasifikace z nezávislých dodavatelů na zaměstnance na základě zákonů v těchto státech.
Taková změna by jim umožnila získat neproplacené mzdy, které od Amazonu požadují. Společnost jim totiž vyplácí jen počet předem zarezervovaných hodin bez ohledu na to, jak dlouho doručování balíků nebo potravin trvá.
Řidiči by navíc podle ABC měli nárok na proplácení přesčasů v případě nejméně 40 hodin odpracovaných týdně a na náhradu výdajů za používání mobilního telefonu a ujeté kilometry – tedy spotřebovaný benzín.
Šoféři používají vlastní registrované vozy a sami si nastavují rozvrh práce, což podle Amazonu činí tohle zaměstnání atraktivním. Musejí ale podepsat dohodu, která jim zakazuje podávat hromadné žaloby. Proto podali tisíce jednotlivých arbitrážních žalob.